Du är här

2017-09-09

Audi: Frankfurtsalongen: Audi visar tre nivåer av autonom körning

· Nya Audi A8 - först med självkörande nivå 3
· Två konceptbilar med intelligent Audi AI-teknik nivå 4 och 5
· Två nya R och RS modeller

Audi visar upp sin strategi för självkörande bilar på
Frankfurtsalongen IAA 2017. Nya Audi A8 är först i världen med
villkorad automatiserad körning på nivå 3. Två konceptbilar kommer
dessutom att ge en fingervisning om Audis vision för nivå 4 och 5 och
samtidigt en inblick i märkets kommande Audi AI teknik. I
Audi-montern visas ännu flera nyheter - från sportiga RS till
ultraeffektiva A4 Avant g-tron.

Nya Audi A8 först med villkorad automatiserad körning på nivå 3.

Nya Audi A8 är den första serietillverkade bilen i världen med att
kunna köra själv enligt den internationella standarden nivå 3, som
förutsätter att vissa villkor är uppfyllda. På motorvägar kan Audi AI
traffic jam pilot ta över körningen i trögflytande trafik i upp till
60 km/h. Systemet hanterar både start, acceleration, styrning och
inbromsning i sin egen fil. Om traffic jam pilot är aktiverad via
AI-knappen på mittkonsolen kan föraren ta foten från gaspedalen och
ta händerna från ratten under en längre period. Till skillnad från i
nivå 2, behöver man inte längre övervaka bilen hela tiden och kan,
avhängigt nationella lagar, ägna sig åt andra aktiviteter som stöds
av bilens infotainmentsystem. Föraren måste fortfarande vara alert
och kunna ta över ratten om systemet uppmanar till det.

Audi AI traffic jam pilot är baserad på två innovationer som Audi är
första tillverkare i världen att lansera i serieproduktion. Systemets
hjärna, den centrala förarassistansstyrenheten (zFAS), skapar en bild
av omgivningen genom att sammanföra all sensordata och tolka den. Den
andra nyheten, laserskannern, ger systemet en ännu mer detaljerad
information om andra fordon och omgivningen.

Lanseringen av Audi AI traffic jam pilot kräver både juridiska
förutsättningar i varje land och därutöver speciell anpassning och
testning av systemet. Dessutom måste hänsyn tas till olika
homologeringsprocesser. Audi kommer därför att introducera traffic
jam pilot i nya Audi A8 stegvis, avhängigt den juridiska situationen
i respektive land.

Ny konceptbil självkörande på nivå 4 - högautomatiserad körning.

Den ena konceptbilen mäter 4,90 meter och baseras på SUV-coupen Audi
e-tron Sportback concept, med samma attraktiva linjer, avancerade
ljusteknik, eleganta interiör och eldrivet quattrosystem med tre
elmotor och en kombinerad toppeffekt på 370 kW.

Nytt är all intelligent teknik som avlastar föraren och gör att tiden
som spenderas i bilen kan göras mer meningsfull och trivsam. Systemen
samlas under begreppet Audi AI och använder sig i många fall av
strategi som hämtats från artificiell intelligens och
maskininlärning. Bilen är uppkopplad mot molnet och andra bilar
(car-to-X) - vilket ger den möjligheten att lära och tänka proaktivt
och empatiskt. Föraren vinner mer tid, åker säkrare, mer effektiv t
och dessutom mer anpassat efter egna behov. I konceptbilen används
dessutom nästa generation zFAZ för högautomatiserad körning på nivå
4. Systemet styr autopiloten som kan ta över körningen i hastigheter
upp till 130 km/h och byta fil.

Autonom framtid i konceptbil på nivå 5.

Den andra konceptbilen från Audi kör autonomt mot framtiden och ger
alla passagerare en helt ny frihet genom att de inte längre behöver
koncentrera sig på trafiken. Tiden kan användas till någonting annat
än att köra. Till det bidrar många nya intelligenta funktioner inom
uppkoppling, kommunikation och handhavande som gör resandet ännu mer
komfortabelt.

Den nya konceptbilen från Ingolstadt är framförallt byggd för längre
resor. Fyra elmotorer sköter framdrivningen och räckvidden beräknas
till mellan 70 och 80 mil. Den eldrivna och självkörande bilen är
både spektakulär och banbrytande då konceptet skapat helt nya
möjligheter för Audis designers.

Två nyheter från Audi Sport

Audi Sport GmbH bjuder på två världspremiärer under IAA 2017. Dels den
fjärde generationen av prestandamodellen som härstammar från den
första RS-modellen, Audi RS2 Avant. Audis dotterbolag kommer även att
för första gången visa en limiterad specialmodell med bakhjulsdrift.

Nyheter HERE

Audi och HERE Technologies samarbetar allt närmare. I nya Audi A8
använder biltillverkaren redan flera nya tjänster och teknik från
HERE, som är ett av de ledande mjukvaruföretagen för digitala
navigationskartor och platsbaserade tjänster. Audi är delägare i HERE
och under New Mobility World, som är en del av IAA, kommer de båda
företagen att gemensamt presentera flera nyheter.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene
Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538
65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade
drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder
euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav
ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader
globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi
fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens
mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren
Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag
till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/audi/r/frankfurtsalongen--audi-visar-tre-nivae...
http://mb.cision.com/Main/222/2343308/720200.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.