Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-10-26

Audi: Ny motorsportstrategi från Audi - satsar på Formel E istället för WEC.

Audi ändrar riktning för märkets motorsportstrategi. I samband med
säsongsavslutningen för 2016 avslutar premiummärket även engagemanget
i långloppsserien FIA WEC, inklusive 24-timmars Le Mans. Audi går
istället in med en fabrikssatsning i den helt eldrivna Formel
E-serien.

Inför 300 anställda på motorsportavdelningen meddelade Rupert Stadler,
VD för Audi AG, under onsdagen det strategiska beslutet att satsa på
områden som gör Audi konkurrenskraftig under kommande år. Styrelsen
har därför fattat beslutet att avsluta Audis engagemang inom
långloppsracing. Den samlade kompetensen hos alla experter som
arbetat med motorsport i både Neuburg och Neckarsulm kommer i
fortsättningen nyttjas delvis inom motorsport och delvis inom
serieproduktion.

"Framtidens racing kommer att ske med eldrift" enligt Stadler. "När vi
ökar andelen eldrivna bilar i serieproduktion, måste våra
motorsportbilar ha en ännu högre grad av elektrifiering, de skall
vara Audis teknologiska spjutspetsar." Den första helt eldrivna
racingserien matchar Audis strategi med att erbjuda helt eldrivna
modeller på årsbasis med start från 2018. Audi är för närvarande inne
i den största transformationsfasen i företagets historia.
Engagemanget i FIA Formula E startar redan 2017 och racingserien
anses ha den största potentialen för framtiden. Audi har därför
utökat samarbetet med den befintliga partnern Team ABT Schaeffler
Audi Sport inför säsongen 2016/2017. På väg mot ett fullt
fabriksengagemang går tillverkaren nu in aktivt i den tekniska
utvecklingen.

Engagemanget i DTM, där Audi kommer att tävla med efterträdaren till
Audi RS 5 DTM under 2017, kvarstår oförändrat. Audi avslutade årets
säsong genom att ta hem både märkes- och teammästerskapet.

Ännu har inget slutgiltigt beslut fattats om engagemang i FIA World
Rallycross Championship (World RX). Fram till nu har Audis engagemang
varit begränsat till en viss stöttning av Mattias Ekströms privata
Team EKS. En satsning som gav full utdelning där Mattias Ekström
redan tagit hem världsmästartiteln för 2016 i sin Audi S1 EKS RX
quattro. Audi utvärderar nu en möjligt utvidgning av engagemanget då
elektrifiering finns på agendan även inom rallycrossen.

Utträdet från FIA World Endurance Championship (WEC) markerar ett slut
på en framgångrik era. Under 18 år har märket tävlat i Le
Mans-prototyper, tagit hem 13 titlar i 24-timmars Le Mans och satt
flera tekniska milstolpar. Audi tog hem den första segern i Le Mans
med en TFSI-motor 2001 och var först med att vinna med en TDI-motor
2006. 2012 kom den första segern med en hybridmotor.

Under 185 race har Audi tagit hem 106 segrar, 80 pole positions och
gjort snabbaste varvtid vid 94 tillfällen. Audi vann även FIA World
Endurance Championship (WEC) med Audi R18 e-tron quattro vid två
tillfällen. Från 2000 till 2008 tog Audi hem titeln i den amerikanska
Le Mans serien (ALMS) nio år i rad.

"Efter 18 otroligt framgångsrika år inom långloppsracing är det
givetvis väldigt svårt att lämna" säger Audis motorsportchef, Dr.
Wolfgang Ullrich. "Audi Sport Team Joest formade WEC under perioden
som inget annat team. Jag vill utrycka min tacksamhet till vårt team,
till Reinhold Joest och hans team, till förarna, partners och
sponsorer för detta extremt framgångrika samarbete. Det har varit en
fantastisk tid!" Tack vare engagemanget i långloppsserien har Audi
bevisat Vorsprung durch Technik och även kunnat överföra know-how
till serieproduktion.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/audi/r/ny-motorsportstrategi-fran-audi---satsa...
http://mb.cision.com/Main/222/2109419/580662.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.