Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-07-03

Audi: Sverigepremiär för Audi A3 Sportback e-tron i Almedalen

Audi satsar på hållbar mobilitet och förhandsvisar A3 Sportback
e-tron, märkets första plug-in hybrid, under Almedalsveckan i Visby.
Audi A3 e-tron kan köras upp till 50 km på ren eldrift för daglig
pendling och har kompletterats med en 1.4 TFSI motorn för att öka
räckvidden vid längre resor. De båda drivkällorna ger en total
systemeffekt på 204 hk till en förbrukning på 1,5 liter per 100 km
vid blandad körning. I ett samarbete med vindkraftsbolaget OX2
erbjuds även miljömärkt förnybar el.

Kraftfull och snål, rolig att köra och kompromisslös i vardagen - A3
Sportback e-tron erbjuder mycket av det vi är vana med från Audi.
Drivlinan består av en 1.4 TFSI motor med 150 hk, en 75 kW elmotor
och en nyutvecklad sexväxlad S tronic-låda med integrerad elmotor.
Systemeffekten är 204 hk, med ett maximalt systemvridmoment på 350
Nm. Batteriet har en kapacitet på 8.8 kWh och kan laddas på lite mer
än två timmar från ett 16 amperes 3-fasuttag. Med en smartphoneapp
kan laddningen fjärrstyras och bilen antingen förvärmas eller kylas
ner inför resan.

Den avancerade styrenheten för hybridsystemet reglerar samspelet
mellan drivlinorna. Det erbjuder föraren ett antal olika
valmöjligheter utöver ren eldrift, med bl.a. boost, då båda motorerna
samarbetar liksom rekuperation som återvinner bilens rörelseenergi
till batteriet. Bränsleförbrukningen enligt ECE standard är 1,5 liter
per 100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på 35 g per km.

Tack vare systematisk användning av lättviktsteknik har
femdörrarsbilen en tjänstevikt på endast 1 615 kg men erbjuder ändå
utrymme för fem passagerare och gott om bagage. Audi A3 Sportback
e-tron är därmed en bil anpassad både för vardagens korta körsträckor
men fyller även behovet av att kunna köra längre sträckor i tjänsten
eller på helgen.

Audi A3 Sportback e-tron är den första plug-in hybriden i programmet
och kommer att följas av fler modeller i mellan- och storbilsklassen
inom den närmsta framtiden. Det rekommenderade cirkapriset är 372 500
kr. Med supermiljöbilspremien inräknad blir priset 40 000 kronor
lägre, det vill säga 332 500 kronor. Försäljningen startar i början
av augusti med lansering hos de svenska återförsäljarna i november
2014.

I korthet:

Audi A3 Sportback e-tron

Drivlina

- 1.4 TFSI motor på 150 hk och 250 Nm vridmoment

- synkron elmotor med 75 kW och 330 Nm

- systemeffekt 204 hk, system vridmoment 350 Nm

- sexväxlad S tronic med integrerad frikopplingsenhet för drivlinan,
framhjulsdrift

- ECE bränsleförbrukning 1,5 liter per 100 km, CO2 utsläpp 35 gram per
km

- 0-100 km/h på 7,6 sekunder, topphastighet 222 km/h, 130 km/h vid ren
eldrift

- eldrift upp till 50 km

- intelligent styrsystem för hybriddrift med flera körlägen

Elsystem

- vätskekylt litium-jon batteri med 8.8 kWh kapacitet

- lätt och kompakt kraftelektronik

- flexibelt laddsystem, inklusive laddningskontakt

- Audi connect e-tron service för fjärrstyrning via smartphone

Chassi

- 16 till 18-tums aluminiumfälgar, bromsar med elektrisk bromsservo

- Elektronisk stabiliseringskontroll (ESC) med tvåstegs deaktivering
och hjulselektiv momentreglering

- framaxel med aluminiumkomponenter, elektromekanisk styrning

Kaross och design

- passagerarbur i höghållfast stål, motorhuv och stötfångare i
aluminum

- tjänstevikt 1615 kg

- specifik e-tron design vid singleframe grill, stötfångare och fälgar

Interiör och reglage

- rymlig interiör; bagageutrymme från 280 till 1 120 liter

- elegant design och utmärkt ergonomi

- omfattande standardutrustning med bl.a. LED-strålkastare

- avancerade förarassistanssystem och infotainment som tillval,
inklusive MMI navigation plus och Audi connect

Lång version

Sportig och högeffektiv - Audi A3 e-tron

A3 Sportback e-tron kombinerar kraft, hög effektivitet och körkänsla
med kompromisslös vardagsnytta. 1.4 TFSI- och elmotorn arbetar
tillsammans i den parallella plug-in hybridlinan. Systemeffekten på
204 hk överförs till framhjulen via en nyutvecklad sexväxlad S tronic
växellåda.

Den sportiga karaktären utmärker A3 Sportback e-tron i A3 familjen.
Den accelererar 0-100 km/h på 7,6 sekunder och når topphastigheten
vid 222 km/h. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen enligt ECE
standard är låga 1.5 liter bränsle per 100 kilometer - motsvarande 35
gram CO2-utsläpp per kilometer.

Drivlinan

204 hk systemeffekt och 350 Nm systemvridmoment - siffrorna vittnar om
prestandan i A3 Sportback e-tron. 0-100 km/h tar endast 7,6 sekunder
och toppfarten är 222 km/h. Enligt ECE Standard R 101 för plug-in
hybrider, släpper femdörrarsbilen i genomsnitt endast ut 35 gram CO2
per kilometer, vilket motsvarar en bränsleförbrukning på 1,5 liter
per 100 km. I eldriftsläget med förnybar el är utsläppet 0 gram med
en räckvidd på upp till 50 kilometer.

Drivlinan i A3 Sportback e-tron består av tre enheter, en 1.4 TFSI
motor, en elmotor och en nyutvecklad sexväxlad dubbelkopplingslåda.
1.4 TFSI-motorn är en av Audis mest avancerade motorer som nu är
förskjuten ca sex centimeter åt höger i motorutrymmet för att skapa
mer utrymme. Vevhuset är tillverkat i aluminium och hela motorn väger
endast 100 kilo.

Den fyrcylindriga motorn är konstruerad med den senaste tekniken: från
turboladdaren med elektrisk övertrycksventil till den stabila
ventildrivningen, och från den kompakta laddluftkylaren till
temperaturregleringssystemet som använder en högeffektiv
kylvätskepump. Hjärtat är avgasgrenröret som integrerats i
cylinderhuvudet. Det värmer snabbt upp motorn efter kallstart och vid
hög belastning sänker vattenmanteln temperaturen från avgaserna.
Kylsystemet i TFSI omfattar även oljekylaren till S tronic.

Hybridkonceptet gör att förbränningsmotorn vanligtvis inte aktiveras
förrän vid kickdown, även vid kyla. A3 Sportback e-tron har därför
konstruerats med speciella skyddsåtgärder som belagda kolvringar och
lager.

1.4 TFSI levererar 150 hk och max vridmomentet på 250 Nm är
tillgängligt konstant mellan 1 600 och 3 500 v/min för att harmoniera
perfekt med elmotorn. Den senare producerar ett max av 330 Nm som är
tillgängligt i princip direkt och behålls konstant upp till 2 200
v/min. Maxeffekt är 75 kW.

Elmotorn är en permanent magnetiserad synkron växelströmsmotor. Den
väger 34 kilo och är vätskekyld via en kylmantel i statorn. Elmotorn
är placerad bakom motorns dubbelmassesvänghjul och inkluderar en
frikopplingsenhet. När förbränningsmotorn startar, dras den igång av
elmotorn via kopplingen. När den uppnått samma vridmoment som
elmotorn låser kopplingen. Det sker mjukt inom några få tiondels
sekunder.

Elmotorn/frikopplingsenheten är integrerad i en nykonstruerad
sexväxlad S tronic växellåda som överför kraften till framhjulen på
Audi A3 Sportback e-tron. Dubbelkopplingsväxellådan har en tre-axel
layout. Dess två delväxellådor betjänas av de två
flerlamellskopplingarna K1 och K2, vilka är placerade direkt bakom
frikopplingsenheten K0. Växling genomförs genom att byta mellan de
två kopplingarna; det tar bara några få hundradels sekunder och sker
utan märkbart avbrott i dragkraften.

Eldriften innebär fler speciella komponenter utöver elmotorn,
batteriet, kraftelektroniken och laddningen. Kompressorn till
luftkonditioneringen nyttjar eldrift som integrerats i
högspänningsnätet. Därutöver finns ett termoelektriskt värmeelement
och som tillval en bensindriven parkeringsvärmare.

En elektrisk bromskraftsförstärkare stödjer inbromsningen i A3
Sportback e-tron. Generatorn möjliggör återvinning av bromsenergi i
alla situationer och bromsstyrsystemet koordinerar den hydrauliska
och elektriska bromsningen för att föraren alltid skall uppleva en
precis och sportig känsla vid inbromsning.

Tyst kraft: 0-60 km/h på 4, 9 sekunder

Audi A3 Sportback e-tron erbjuder ett antal driftslägen vid sidan av
bromsåtervinning. Bilen startas nästan alltid elektriskt förutom vid
väldigt låga temperaturer, extremt hög värme eller när
batteriladdningen är väldigt låg. Med elmotorns starka vridmoment
accelererar den kompakta bilen kraftfullt. Den går från 0 till 60
km/h på 4,9 sekunder med i princip tyst acceleration, vilket är en
fascinerande del av att köra eldrivet.

Även vid 100 km/h i EV-läget, är det vanligtvis bara elmotorn som
används förutsatt att det finns tillräckligt med batterikapacitet.
Det rena elläget finns hela vägen upp till 130 km/h. Om föraren
trycker gaspedalen i botten, aktiveras hybridläget och
förbränningsmotorn. De två motorerna börjar samarbeta tidigare om
föraren har aktiverat sportläget S. Boosten sker tidigare och A3
Sportback e-tron accelererar med ett totalt vridmoment på 350 Nm. När
föraren släpper upp gaspedalen i S-läget, återvinner systemet energi
genom rekuperation under motorbroms, medan i D-läget deaktiverar
hybridsystemet båda drivkällorna och går över till "coasting" läget.
Rörelseenergin används då för att nå maximal räckvidd genom att
frirulla och minimera motorbroms.

Föraren till Audi A3 Sportback e-tron kan alltid påverka styrsystem.
Förutom via S tronic, är det också möjligt via en speciell EV knapp
på instrumentpanelen, som kan användas för att välja mellan fyra
lägen: "EV" prioriterar eldrift. Laddläget används för att ladda
batteriet så snabbt som möjligt vid körning. I "hybrid hold" läget,
lagras energin i batteriet för senare användning, som tex för körning
i city eller för boosting om S tronic är i S-läget. I "auto,"
optimeras eldriften i kombination med förbränningsmotorn för att nå
minimal bränsleförbrukningen under längre distanser.

Batteri och laddteknik

Litium-jon batteriet i Audi A3 Sportback e-tron har en kapacitet på
8.8 kWh. Beroende på laddnivå, varierar spänningen mellan 280 och 390
volt. Batteriet består av 96 prismaformade celler arrangerade i åtta
moduler med tolv celler i varje. Inklusive elkomponenterna -
batteriets styrelektronik och kopplingsbox för anslutningarna - väger
batteriet 125 kilo. Det nedre delen av skyddshöljet är tillverkat av
pressgjutet aluminium, den övre delen av polymer.

Högvoltsbatteriet har en ideal arbetstemperatur vid ca 25 grader. Det
har därför ett avancerat flytande kylsystem i vilket fyra kylplattor
reglerar temperaturen i de åtta modulerna. Kylningen sker genom en
egen lågtemperaturkrets som även inkluderar kraftelektroniken och
laddaren vid behov. Audi A3 Sportback e-tron kan som regel köras på
enbart eldrift vare sig det är högsommarvärme eller minusgrader på
vintern.

Monterat under baksätet är det platta batteriet välskyddat i ett
område där höghållfasta och ultra höghållfasta stålkomponenter i
passagerarburen ger en extra stark struktur. Skyddshöljet är bultat i
gol...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.