Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-07-11

Audi: Världspremiär för nya Audi A8 på Audi Summit

· Elektrifierad med 48-volts mildhybridsystem och e-tron plug-in
hybrid

· Nytt designspråk och banbrytande operativkoncept
· Självkörande funktioner i serietillverkade Audi A8 från 2018
Idag har nya Audi A8 världspremiär på Audi Summit i Barcelona. I sin
fjärde generation är lyxlimousinen än en gång riktmärket för
Vorsprung durch Technik - med ett nytt designspråk, ett innovativt
operativkoncept och systematiskt utvecklad eldrift. Audi A8 är också
den första serietillverkade bilen i världen som utvecklats för att i
hög grad vara självkörande. Från 2018 kommer Audi att steg för steg
inleda serietillverkning av självkörande funktioner vid parkering, i
garage och vid trafikköer.

Stilbildande exteriör design

Audi A8 är stilmässigt definierande - den signalerar början på en ny
designera för hela märket. Fronten med sin breda upprätta
Singelframe-grill och den svepande muskulösa karossen symboliserar
sportig elegans, sofistikerad och progressiv status. Nya A8 lever upp
till löftet från Audis första designstudie med det nya designspråket
- Audi Prologue. Den lyxiga Sedan-modellen har en kraftfull närvaro -
både i den 5,17 m långa standardversionen och i A8 L som har en 13
centimeter längre hjulbas.

Märket Audi är känt världen över för sin sportiga image, för sin
lättviktskonstruktion, sin permanenta fyrhjulsdrift "quattro" - och
designen av nya Audi A8 är ett uttryck för dessa värden. De
balanserade proportionerna framhäver alla fyra hjulen i samma grad,
där de muskulösa formerna över hjulhusen är ett visuellt uttryck för
quattro-systemet.

Toppmodellen framhäver sin identitet både dag och natt, både med hjälp
av de nya HD Matrix LED-strålkastarna med Audi laserljus, och bakljus
i OLED-teknik. Utöver sin beslysande funktion skapar de unika
ljusanimationer när föraren närmar sig eller avlägsnar sig från
bilen.

Interiör med loungekänsla

Rymd är avgörande för känslan av lyx. Det förklarar A8:s likhet med en
påkostad, rymlig lounge. Jämfört med föregångaren har den vuxit
ordentligt på längden i båda versionerna.

Utrustningslistan och valen av material är omfattande, och varje
detalj utstrålar högsta kvalitet. Den absolut bästa sittplatsen i
Audis nya toppmodell är till höger i baksätet. Komfortstolen som är
ett tillval i A8 L kommer med fyra olika justeringsmöjligheter och
ett fotstöd. Här kan passageraren värma och massera fotsulorna i en
enhet som är inbyggd i baksidan av framsätet.

De nya komfortnackskydden fullbordar upplevelsen. Passagerarna bak kan
också kontrollera en rad funktioner som innerbelysningen, de nya HD
Matrix läslamporna och stolsmassage, plus ringa telefonsamtal via en
separat enhet. Baksätets fjärrkontroll med en OLED display i samma
storlek som en smartphone, är en mobil enhet placerad i armstödet på
mittplatsen bak.

Fingertoppskänsla i helt nytt manöverkoncept

Inredningen är avsiktligt återhållsam, interiörens utformning är ren
och enkel med en horisontell inriktning. Audi tar sin
högkvalitetsstandard in i den digitala tiden med ett radikalt nytt
operativkoncept. Borta är den bekanta roterande tryckknappen och
styrplattan som fanns i föregående modell. Instrumentpanelen är i det
närmaste helt befriad från knappar och vred. Centralt finns en 10.1
tum stor pekskärm som när den är avstängd smälter in närmast osynlig
i den högglansiga bakgrunden tack vare sitt black panel-utseende.

Användargränssnittet visas så snart bilen öppnas. Föraren kontrollerar
infotainmentsystemet med fingertopparna på den stora skärmen. En
andra pekskärm på mittkonsolen kan användas för att styra
luftkonditionering och andra komfortfunktioner och även för att
skriva in text. När föraren aktiverar en funktion på den övre eller
nedre pekskärmen hörs och känns ett klick som bekräftelse. De
glasliknande knapparna reagerar på samma sätt. Kombinationen av ljud
och känsel tillsammans med användningen av vanliga rörelser som att
svepa med handen över skärmen gör att Audis nya MMI touch-respons är
säker, intuitiv och enkel att använda.

A8 kan också föra en intelligent konversation. Föraren kan aktivera en
rad funktioner i bilen genom att använda en ny naturlig röststyrning.
Information om destinationer och media finns antingen tillgängligt i
bilen eller kan nås från molnet i 4G-hastighet. Det omfattande Audi
Connect inkluderar också igenkänning av trafikskyltar och information
om trafikläget - innovativa bil-till-X-tjänster som utnyttjar den
samlade informationen i Audis bilpark.

Det optimerade navigationssystemet är en annan nyhet - det är
självlärande, baserat på vägen man just kört på. Det ger föraren
intelligenta förslag på sökningar. Kartan innehåller också
detaljerade 3D-modeller av större europeiska städer.

Världspremiär för självkörande Audi A8

Nya Audi A8 är den första serietillverkade bilen som utvecklats
speciellt för en hög grad av självkörning. Audi AI Traffic Jam Pilot
tar hand om körningen i långsam trafik i upp till 60 km/tim på
trafikleder eller motorvägar där vägbanorna skiljs åt av fysiska
räcken eller vajrar. Systemet aktiveras med AI-knappen på
mittkonsolen.

Kökörningspiloten kan starta, accelerera, styra och bromsa. Föraren
behöver inte längre övervaka bilen hela tiden utan kan ta händerna
från ratten och, beroende på nationella lagar, göra något annat, som
t.ex. titta på bilens inbyggda TV. Så snart systemet nått sin gräns
begär det att föraren tar över kontrollen av körningen.

Ur ett tekniskt perspektiv är Audi AI Traffic Jam Pilot
revolutionerande. När "autopiloten" kör beräknar det centrala
förarassistanssystemet (zFAS) en bild av omgivningen genom att
samköra data från sensorerna. Förutom radarsensorer, en kamera i
fronten och ultraljudssensorer, använder Audi som första
biltillverkare en laserskanner.

Introduktionen av Audi AI Traffic Jam Pilot innebär att de lagliga
regelverken måste klargöras på varje enskild marknad tillsammans med
landspecifika applikationer samt tester av systemet. Märkets
högkvalitativa standard är lika applicerbar i en värld av
självkörande bilar. Dessutom måste hänsyn tas till olika länders
process för tillståndsgivning och därmed sammanhängande tidsåtgång
världen över. Audi kommer därför att introducera kökörningspiloten
steg för steg i nya Audi A8

Den fjärrstyrda Audi AI Parkpilot och Audi AI Garagepilot styr själv
A8 in och ut ur en parkeringsplats eller ett garage medan manövern
övervakas av föraren. Föraren behöver inte sitta i bilen utan kan
starta systemet från sin smartphone genom att använda den nya
myAudi-appen. För att övervaka parkeringsmanövern håller föraren Audi
AI-knappen intryckt och kan då på sin display se vad som händer via
bilens 360 graders kameror.

Ny dimension med Audi AI aktiv fjädring

Med en hel rad nya innovationer når fjädringen gränsen för vad som är
fysiskt möjligt. En sådan innovation är dynamisk fyrhjulsstyrning som
kombinerar direkt, sportig styrning med orubblig stabilitet.
Utväxlingen av framhjulens styrning varierar beroende på hastighet,
de bakre hjulen styr med eller emot beroende på hastighet. Bilens
köregenskaper blir ännu mer dynamiska och exakta med
sportdifferentialen. Den fördelar aktivt kraften mellan bakhjulen och
är ett komplement till den permanenta fyrhjulsdriften, quattro, som
är standard i nya Audi A8.

Den andra nya innovationen, Audi AI aktiv fjädring, är ett helt aktivt
fjädringssystem. Beroende på förarens önskan och körsituationen kan
karossen lyftas eller sänkas över varje hjul separat med elektriska
manöverdon. Flexibiliteten gör det möjligt att i hög grad variera
köregenskaperna - från en lyxbils mjuka komfort till sportbilens
dynamik. Tillsammans med 360 graders pre sense lyfts bilen
blixtsnabbt om en sidokrock är förestående, för att minska de
potentiella konsekvenserna för alla i bilen vid en olycka.

Det innovativa fjädringssystemet får sin kraft från ett 48-volts
elsystem. Audi förser nu för första gången alla modellversioner av A8
med 48-voltssystemet som huvudsakligt elsystem. Tillsammans med den
avancerade luftfjädringen ger det innovativa fjädringssystemet en
helt ny körupplevelse.

Elektrifierad mild hybrid och e-tron plug-in hybrid

Den nya generationen av Audi A8 kommer att vara elektrifierad med
48-voltssystem och litium-jon-batteri oavsett motortyp. Den nya
tekniken fungerar tillsammans med förbränningsmotorer, oavsett
bränsle, och kan minska förbrukningen i en V6-bensinmotor med upp
till 0,7 liter per 100 km i verklig körning. MHEV-tekniken innebär
dessutom att komforten ökar eftersom den tillåter frirullning inom
högre hastigheter, upp till 160 km/h.

Nya A8 börjar säljas i Sverige med två genomgripande vidareutvecklade
V6 turbomotorer, en 3.0 TDI och en 3.0 TFSI. Dieselmotorn utvecklar
286 hk och bensinmotorn ger 340 hk. Två åttacylindriga versioner, en
4.0 TDI på 435 hk och en 4.0 TFSI på 460 hk, kommer något senare.

Samtliga motorer arbetar tillsammans med BAS (48-volt Belt Alternator
Starter) en remdriven kombinerad generator/startmotor, som är basen i
48-volts elsystemet. Med den här milda hybridteknologin (MHEV mild
hybrid electric vehicle) kan bilen rulla fritt med motorn avstängd
och starta om mjukt. Den har också en utökad start/stop-funktion och
en energiåtervinning på upp till 12 kW.

A8 L e-tron quattro med sin kraftfulla plug-in hybriddrivning kommer
senare. Dess 3,0 TFSI-motor och effektiva elmotorn ger tillsammans
449 hk med ett vridmoment av 700 Nm Litium-jon-batteriet lagrar
tillräckligt med energi för cirka 50 kilometers räckvidd med eldrift.
Batteriet kan som tillval laddas med Audi Wireless Charging. En
platta i garagegolvet överför energin induktivt till en mottagarspole
i bilen med en effekt av 3,6 kW.

Nya Audi A8 och A8 L kommer att tillverkas i fabriken i Neckarsulm och
introduceras på den svenska marknaden senhösten 2017, med säljstart i
september. Utgångspriset för A8 är 870 000 kronor.

Mer information om nya A8 finns tillgänglig på Audi Media Center:
www.audi-mediacenter.com/en/pressemappen/audi-a8 och på Audi
Encounter Technology Magazine på:
www.audi-encounter.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/audi/r/varldspremiar-for-nya-audi-a8-pa-audi-s...
http://mb.cision.com/Main/222/2305446/698988.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.