Du är här

2017-09-15

Annons

wysiwyg_image

ANNONS inehåll från Bublar

AUGMENTED REALITY - Nästa stora trend inom mobilspel och appar

Nu är Augmented Reality verkligt på riktigt. Bublar vill vara en av de första att ta marknads­andelar i det snabbväxande segmentet.

Det Stockholmsbaserade Bublar är en snabbt växande aktör som skapar framti­dens mobilupplevelser genom att tillhandahål­la spel och appar som kombinerar den senaste tekniken inom Augmented Reality (förstärkt eller förhöjd verklighet, AR) och platsbaserade tjänster.

Sedan starten 2015 har företaget utvecklat en skalbar mjukvaruplattform för mobilspel och applikationer där man kombinerar en fysisk och datorgenererad miljö. Plattformen ger Bublar möjlighet att producera och lansera mängder av mobiltjänster som använder AR i kombination med positionsdata.

Dessutom möjliggör den interaktion mellan stora volymer av användare- en kombination som är unik på marknaden.

Parallellt som Bublar har byggt mjukvaru­plattformen har man tagit fram sin första, egenutvecklade produkt. Det är en lekfull social app som möjliggör för användare att skapa, upptäcka och interagera med egna och andra användares bilder på platser i verkligheten.

En global spelplan i realtid. Appen riktar sig mot 15–21-åringar men tanken är att ha bredare målgrupper för framtida spelprodukter.

Bolaget går nu in i en kommersiell fas då appen kommer att rullas ut successivt med start under sista kvartalet 2017 i utvalda marknader och storstäder.

Även med mjukvaruplattformen är man redo att skala upp och nå ut med produkten på ett kommersiellt sätt. Dessutom avser bolaget att etablera samarbeten med stora varumärken med målsättningen att tillsammans utveckla och lansera tekniskt avancerade AR-spel och tjänster.

– Vi siktar på att ha ett samarbete på plats innan årsskiftet. Tilläggas kan göras att det totalt har investerats 30 miljoner kronor i kapital i Bublar, varav 27,8 miljoner avser eget kapital och 3 miljoner är ett lån från Almi, säger VD Magnus Granqvist.

Vilken potential ser ni i marknaden för era tjänster och produkter?

– Marknaden är enorm. Våra tjänster bygger på smartphones och i dag finns det närmare 4 miljarder smartphoneabonnemang i världen och antalet förväntas öka med flera miljarder framöver. Telefonerna blir mer och mer kraftfulla och vi vet att användarnas vilja och möjlighet att kunna interagera med data och grafik kommer att öka stort.

– Tänk dig att du i realtid kan bjuda in människor runt hela världen till en plats där ni visuellt kan interagera och kommunicera med varandra. Vår mjukvaru­plattforms funktioner öppnar upp helt nya möjligheter för både nya spelidéer men även för befintliga spel som kan få helt nya virtuella spelplaner.

Har ni några konkurrenter?

– AR-spel, i kombination med platstjänster och möjlighet för flera spelare samtidigt, kräver en teknisk höjd vilket försvårar för potentiella konkurrenter att utmana dagens aktörer. Det finns ett flertal AR-baserade spel på marknaden i dag, men förutom Niantics Pokémon Go är de flesta bara för en spelare och använder sig enbart av mobilkameran, inte platstjänster.

Hur planerar ni att fördela emissions­kapitalet på 23,5 miljoner kronor?

– Vi ska öka fokus än mer på vidare­utveckling av våra tjänster och produkter, det vill säga vår mjukvaruplattform och nya appar. Vi kommer också att behöva en budget för lanserings- och marknads­föringsinsater för vår första app. Dessutom krävs försäljningsinsatser för att bearbeta samarbets- och licenspartners.

Fördelningen av emissionslikviden beräknas vara cirka 60 procent för produkt­utveckling, cirka 30 procent för lansering och marknadsföringskostnader och cirka 10 procent för bearbetning av samarbetspartners.  

Text: MARIA ZACHRISSON

–Vår mjukvaruplattform ger oss möjlighet att ta fram mängder av mobiltjänster som använder AR i kombination med positionsdata. Vi kan låta stora volymer av användare i realtid kommunicera såväl mellan varandra, som med innehåll, visualiserat i mobilens kart- och kameraläge. Genom detta kan vi skapa nya former av spelupplevelser, säger Magnus Granqvist, vd Bublar.

FAKTA

• Emissionskurs: 3,67 kronor per Unit

• Unit: En (1) aktie och en (1) veder­lags­fri tecknings­option

• Pre-money värdering: 64,2 mkr

• Erbjudandets storlek: 23,5 mkr

• Maximalt antal Units i erbjudandet: 6 400 000

• Tecknings­åtaganden: Cirka 85 % av emissions­erbjudandet

• Teckningstid: 7–26 september

• Fullständig IM och villkor finns på: bublar.com

Bublar har ansökt om notering på NGM Nordic MTF.

Författare Bublar

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.