Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-10-27

Autoliv 3 kv: Växte långsammare än prod i Kina, snabbare Europa, USA

(SIX) Bilsäkerhetsföretaget Autolivs försäljning växte snabbare än
tillväxten i bilproduktionen i det tredje kvartalet. Man växte
långsammare än marknaden i Kina och snabbare i Amerika och Europa.

"Regionalt steg fordonstillverkningen i Kina mer än väntat. Den
framtida utvecklingen är till viss del beroende av en förlängning av
de statliga incitament som för närvarande finns, men i grunden tror vi
på långsiktig tillväxt för Kina. I USA fortsätter
försäljningssiffrorna att indikera en inbromsande marknad, medan
Europa fortsätter att se höga produktionsnivåer. Autoliv har för
närvarande en mycket bra produktmix i Europa och vi växte under
kvartalet mer än tio procentenheter bättre än den underliggande
Europeiska fordonsproduktionen", skriver vd Jan Carlson i rapporten.

Försäljningen av krockkuddar med 5,1 procent organiskt medan
säkerhetsbälten växte med 6,8 procent. Passiv säkerhetselektronik
ökade sin försäljning med 8,0 procent organiskt medan aktiva
säkerhetssystem ökade 8,6 procent. Därutöver säljer Autoliv numera
bromssystem. All tillväxt där var förvärvad.

"Inom aktiv säkerhet börjar vi nu se den lägre tillväxttakt som vi
indikerat sedan en tid tillbaka. Detta beror på minskad produktion
inom GPS-moduler och våra internt utvecklade bromskontrollprodukter.
Efter lanseringen av våra nya aktiva säkerhetsprodukter vid årets
början har vi tagit viktiga nya affärer. En del av de affärerna har
dock senare produktionsstart än beräknat och dessutom har en del
affärsmöjligheter inte utvecklats som tidigare förväntat", skriver
Carlson.

Bolagets mål är att växa försäljningen till 12 miljarder 2019. Det
implicerar en tillväxttakt på drygt 5 procent årligen mätt från 2014.
Därutöver har man en ambition att växa försäljningen till 15
miljarder. Det implicerar en tillväxttakt på drygt 10 procent. Notera
att båda de siffrorna inkluderar förvärv.

Den aktiva delen går lite långsammare men den passiva säkerheten
går starkt för bolaget.

"Den kombinerade effekten av utvecklingen inom aktiv och passiv
säkerhet stärker vår övertygelse om att vi är på rätt väg för att
överträffa företagets försäljningsmål för årtiondets slut på mer än 12
miljarder dollar", skriver Carlson.

Tabell 1 & 2
Tabell 1, Autolivs organiska tillväxt & bilproduktion i världen
Tabell 2, Autolivs organiska tillväxt per produktkategori

Tabell 1 Tabell 2
Krock- Passiv Aktiv
Aliv Prod kuddar Bälten elektr Säkerhet
-------------- --------------------------------------
2016
Q3 +6,1 +5,5 +5,1 +6,8 +8,0 +8,6
Q2 +7,7 +3,0 +5,7 +5,0 +14,2 +29,6
Q1 +14,7 +1,2 +15,9 +6,3 +19,7 +38,6

2015 +8,0 +1,5 +8,9 +3,2 +5,1 +30,5
Q4 +13,4 +3,9 +15,9 +5,6 +14,4 +29,1
Q3 +8,4 -0,1 +9,7 +1,1 +8,2 +36,0
Q2 +6,1 -0,3 +7,1 +2,9 +0,7 +25,6
Q1 +3,9 +1,9 +3,1 +3,3 -2,6 +31,4

Krock- Aktiv
Aliv Prod kuddar Bälten Säkerhet

2014 +6,2 +3,3 +5,8 +2,3 +44,6
Q4 +5,1 +1,3 +3,8 +1,8 +48,7
Q3 +4,6 +2,8 +4,4 +1,5 +29,2
Q2 +7,4 +2,5 +7,4 +3,5 +39,5
Q1 +7,9 +5,3 +7,8 +2,5 +68,2

2013 +7,0 +3,5 +6,2 +4,5 +57,0
Q4 +14,8 +6,3 +14,7 +10,9 +55,6
Q3 +8,7 +4,0 +8,0 +4,9 +66,9
Q2 +5,7 +3,0 +4,0 +4,0 +70,0
Q1 -0,7 -1,0 -2,0 -1,0 +33,0

2012 +4,0 +7,0 +3,0 +4,0 +38,0
2011 +8,8 +3,0 +8,0 +7,0 +87,0
2010 +30,5 +25,0 +34,0 +24,0
2009 -17,6 -13,0 -18,0 -17,0
2008 -9,5 -4,0 -10,0 -9,0
2007 +4,0 +5,0 +2,0 +7,0

Tabell 3, Autolivs organiska tillväxt & bilproduktion per region

Kina Japan Övr Asien Amerika Europa
Aliv Prod Aliv Prod Aliv Prod Aliv Prod Aliv Prod
------------ ------------ ------------ ------------ ------------
2016
Q3 +21,0 +23,7 +1,2 +1,5 -3,0 -2,0 +1,4 +0,2 +8,5 -1,7
Q2 +7,4 +4,2 +2,6 -1,7 +1,3 +0,8 +3,5 -1,2 +16,1 +8,1
Q1 +16,4 +4,9 +26,2 -2,9 +9,3 -1,4 +13,0 -0,4 +14,8 +2,2

2015 +2,1 +4,7 +9,8 -5,0 +6,2 +2,2 +9,1 -1,9 +9,8 +3,8
Q4 +11,6 +13,2 +30,6 +1,0 +1,3 +3,2 +15,9 -3,9 +12,2 +4,3
Q3 -3,5 -5,8 +15,4 -3,8 +12,5 +4,5 +9,0 -0,5 +11,0 +4,5
Q2 -3,1 +2,2 +2,0 -10,8 +10,2 +1,3 +8,2 -0,9 +8,0 +0,5
Q1 +1,6 +8,4 -4,8 -7,7 +1,2 -0,1 +3,0 -0,7 +8,5 +2,1

2014 +8,2 +9,4 +7,7 +1,8 -0,3 -2,6 +6,6 +0,4 +6,5 +3,3
Q4 +0,6 +6,6 -5,5 -7,6 -1,7 -2,2 +6,5 +1,1 +11,2 -0,1
Q3 +3,8 +10,2 +3,8 -3,3 -2,1 -1,2 +9,5 +1,6 +2,3 -0,9
Q2 +17,9 +11,8 +14,2 +2,9 +0,2 -2,7 +6,5 -2,7 +4,5 +2,0
Q1 +13,9 +10,4 +19,8 +14,0 +2,3 -5,8 +4,1 +3,0 +7,9 +7,1

2013 +25,7 +14,1 +1,1 -4,1 +5,6 -0,7 +3,4 +5,1 +5,4 +0,2
Q4 +44,0 +19,7 +21,5 +11,7 +6,4 -5,6 +6,6 +2,5 +11,3 +3,3
Q3 +17,2 +8,0 +7,1 +2,0 +8,2 0,0 +9,3 +6,0 +4,7 +2,0
Q2 +15,6 +12,0 -4,2 -13,0 +6,1 +2,0 +6,5 +6,0 +3,8 -4,0
Q1 +24,4 +12,0 -14,6 -16,0 +2,0 +5,0 +3,1 +2,0 -8,9 -8,0

2012 +9,4 +7,0 +9,7 +20,0 +2,6 +12,0 +14,0 +13,0 -6,9 -5,0
2011 +13,4 +3,0 -14,2 -14,0 +17,9 +5,0 +16,0 +8,0 +6,3 +5,0

Andreas Johansson, tel +46 76 546 6483
mailto:andreas.johansson@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.