Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-12-20

Autoliv: Autoliv Research lanserar en lärande intelligent bil

(Stockholm, 20 december 2016) - - - Autoliv, Inc. (NYSE: ALV and SSE:
ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, lanserar LIV, det
lärande, intelligenta fordonssystemet. Systemet, som utvecklats av
Autoliv Research, skapar ett förtroendefullt samarbete och delad
kontroll mellan föraren och fordonet. Förtroende är en förutsättning
för att trafiksäkerheten ska öka med självkörande bilar. LIV-systemet
visas på CES i Las Vegas den 4 januari.

[image]

Den första versionen av LIV, the Learning Intelligent Vehicle,
använder teknologi med artificiell intelligens (AI). Kommande
generationer kommer att använda både online- och offline-baserad
maskininlärning där information tas från ett flertal datakällor för
att utveckla relationen med den individuella föraren.

"Med denna forskningsplattform försöker Autoliv Research lösa frågan
'Vad handlar proaktiv säkerhet egentligen om?' LIV kombinerar vår
historia av att rädda liv med våra ledande teknologier inom aktiv
säkerhet för att därigenom accelerera utvecklingen av säkra
automatiserade fordon ytterligare," säger Ola Boström, Vice President
Research på Autoliv.

LIV 1.0

Första versionen av LIV är utrustad med teknologier som finns
tillgängliga från Autoliv idag. LIV kopplar samman olika teknologier
via en AI-baserad ECU, som kommunicerar och agerar på tillgänglig
data från föraren, bilen, omgivningen, från andra bilar och övriga
externa datakällor.

Inom såväl självkörande bilar som i bilar där föraren har kontroll,
kan LIV komplettera föraren då systemet avläser och analyserar det
som sker runt fordonet för att minska riskerna i nära samarbete med
föraren.

LIV erbjuder också assistans utifrån hur trafiksituationen ser ut och
vad föraren brukar föredra. Föraren fortsätter vara aktiv då bilen
erbjuder tvåvägskommunikation och läser av förarens beteende. I
kommande versioner kopplar LIV samman teknologier för maskininlärning
för att kunna lära av det som är unikt i relationen mellan den
individuella föraren och fordonet.

Den främsta anledningen för att visa forskningsplattformen LIV samt
koppla samman och testa nya och existerande teknologier
kontinuerligt, är att utforska förutsättningarna för självkörande
fordon och teknologier för artificiell intelligens i större skala,
med bibehållen säkerheten samtidigt som man erbjuder en bättre
körupplevelse. Den ökande innovations- och teknologiutvecklingen inom
självkörande bilar och automatiserade transportlösningar kräver en
mer användarcentrerad utveckling -kontrollen och förtroendet mellan
människan och den smarta bilen är grundläggande för en säker
utveckling av automatisering.

Ola Boström, Vice President Research på Autoliv, ansvarar för
LIV-projektet. Han förklarar: "Ju mer avancerad maskininlärning och
AI-teknologierna blir, desto viktigare blir det att ha en
användarcentrerad bas för vår utveckling - vi måste förstå hur
människor och smarta maskiner samarbetar i ett gemensamt kognitivt
system. I takt med att fordonen blir säkrare så blir vi förare på
sätt och vis sämre: Vi behöver inte längre ha fysisk kontroll över
fordonet om det inte behövs eller om det inte vill att vi ska ha det,
vilket innebär att vi tappar kompetens. Med LIV har vi vänt på det,
det här är ett system som litar på hur du kör och arbetar tillsammans
med dig.

För ytterligare information kontakta:
Cathrine Stjärnekull, Autoliv Corporate Communications Director Tel +46 (0)8 58 72 06 81

Om Autoliv
Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och
dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till
alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint
venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med drygt 68 000
medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i
nio länder runt om i världen med 20 krockbanor, vilket är fler än
något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under
2015 ca 9,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York
Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq OMX
Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida
www.autoliv.com.

"Safe Harbor Statement" enligt amerikansk federal lag
Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta
men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska
Förenta Staternas(USA) "Private Securities Litigation Reform Act of
1995". Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, möjliga
händelser och potentiell utveckling som Autoliv och dess ledning tror
eller förväntar sig kan inträffa i framtiden. Alla framåtblickande
uttalanden, grundas på våra nuvarande förväntningar och antaganden.
Vi kommunicerar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi
anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte
varken garantera eller försäkra att framåtblickande uttalanden kommer
att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa
uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker,
allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till det faktiskta
resultatet väsentligen avviker från det resultat som uttryckts eller
avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att
innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som
tidigare angivits. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera
väsentlig information till den federala amerikanska
finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa
framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny
information eller framtida händelser. För alla uppgifter och
uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k.
"forward-looking statements", åberopar vi det skydd som USA:s
"Private Securities Litigation Reform Act of 1995" erbjuder.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/autoliv/r/autoliv-research-lanserar-en-larande...
http://mb.cision.com/Main/751/2153644/606184.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.