Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-07-22

Autoliv: Bättre att skynda långsamt mot autonom körning - VD

(SIX) En olycka med en självkörande Tesla i april väcker frågor för
hur bilindustrin ska hantera övergången till självkörande bilar.
Autolivs vd Jan Carlson säger att det är bättre att skynda långsamt i
en intervju med SIX.

I april krockade en Tesla som hade det bolaget kallar Autopilot
påslagen med en lastbil som gjorde en vänstersväng framför bilen.
Varken föraren eller autopiloten såg lastbilen och olyckan ledde till
att föraren dog.

Enligt uppgifter är grunden i Teslas system en monokamera som har
tränats att känna igen olika situationer. Att bilen inte hade tränats
för att klara av den situationen som uppstod vid olyckan har framförts
som teori på flera håll. Olyckan utreds nu av amerikanska
trafiksäkerhetsmyndigheter och innan säkra slutsatser dras.

Olyckan som sådan väcker en del frågor. Till exempel vad effekten
på säkerheten blir när man har stödsystem för föraren som gör att hen
under perioder kan släppa koncentrationen på vägen, svårigheterna för
en förare att växla mellan koncentrerad och avslappnad och vilket
ansvar industrin har för att tillse att systemen används på rätt sätt.

"Det där är en komplex fråga och det finns många saker i den. Det
är också att du har en blandning av helt manuella bilar och bilar som
är automatiska till viss del. Den blandningen är något som ökar
komplexiteten. Sen har du den juridiska frågan. Sen har du att bilen
ska lämna tillbaka ansvaret till föraren i tid för en situation som
bilen inte kan hantera. Och sen har du frågan om att bilen inte är
tränad för en kritisk situation", säger Carlson.

"Det som är viktigt, och som vi hela tiden har förespråkat, är att
man måste ha redundanta system som kan hantera olika situationer med
olika förslag på lösningar. Du måste ha system som är robusta och som
fungerar i oförväntade situationer."

"Vi säger att stereokamera-system ger den här möjligheten. Den kan
se och detektera utan att vara tränad för situationen på ett sätt som
en monokamera inte kan göra. Det har varit hela vår tes under lång
tid."

Hittills är det dock monokameran som har vunnit mest mark hos
tillverkarna, inte minst eftersom den är billigare. Det USA-noterade
israeliska företaget Mobileye är en av pionjärerna inom området.

"Det här kommer säkert att vara en fortsatt diskussion om vilken
takt (som aktiv säkerhet ska införas, SIX anm), och vi tror att det är
bättre att skynda långsamt, för att undvika just de här
situationerna."

"Jag tror också att tekniken är för att stanna. Så tekniken kommer.
Det är bara frågan att vi industrin tar ansvar för den teknologi vi
sätter i bilarna och inte gör det möjligt att använda sakerna på ett
sätt som ökar risken. Rätt hanterat kommer det här var väldigt
positivt för trafiksäkerheten", säger Carlson.

Andreas Johansson, tel +46 76 546 6483
mailto:andreas.johansson@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.