Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-08

Autoliv: Fordons passiva skyddssystem utvecklas för seniorer

(Stockholm, 8 november 2017) - Autoliv, Inc. (NYSE: ALV and SSE:
ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, genomför krockprov
som ska få fordonens skyddssystem bättre anpassade för en äldre och
mer mångfasetterad befolkning. För närvarande genomför Autoliv
krocktester på en ny docka som representerar en äldre kvinna.

Passiva säkerhetssystem fortsätter utvecklas med hjälp av forskning. I
nuvarande lagkrav- och konsumentprov (som t.ex Euro NCAP) utvärderas
risken för skada med några få undantag med hjälp av en krockdocka som
representerar en man. För att rädda fler liv vill Autoliv utveckla
skyddssystem bortom lagstiftning och konsumentprov. I dagarna har de
första krockproven genomförts för att utveckla säkerhetsbälten och
krockkuddar anpassade för en bredare population. Till nuvarande
krockdockor, som främst representerar en medelstor man samt en liten
kvinna, sällar sig nu en äldre kvinna.

År 2030 väntas mer än 20% av alla förare vara äldre än 65 år. Med
skörare benstomme, stelare ligament och en annan kroppskonstitution
kan det innebära att säkerhetsbälte och krockkudde inte erbjuder
samma skydd.

I det europeiska H2020-projektet SENIORS, utvärderar Autoliv en
krockdocka som ska representera en äldre kvinna. Dockan har
utvecklats av Humanetics Innovative Solutions och föreställer en
70-årig kvinna som är 161 cm lång och väger 73 kilo. Genom att arbeta
med en holistisk metod är målsättningen för SENIORS att öka
säkerheten för en äldre befolkning. Utifrån verkliga data där både
mobilitet och trafikskador för en äldre befolkning ingår ska
projektet erbjuda verktyg och utvärderingsmetoder som ska utveckla
bättre skydd för äldre åkande, fotgängare och cyklister. Förutom
Autoliv har projektet följande samarbetspartner: Humanetics, BASt,
IDIADA, TRL, LMU, Ford och FCA.

"Traditionellt har säkerhetssystem designats utifrån en 45-årig man.
Vid frontalkollisioner används idag en krockdocka som storleksmässigt
representerar en genomsnittlig man. Att istället använda en
krockdocka som representerar en äldre person med en annan
kroppskonstitution är ett viktigt steg för att utveckla skydd som
passar äldre," säger Cecilia Sunnevång, forskningschef på Autoliv
Global Research. "Med en större bredd på fysiska krockdockor, i
kombination med skalbara simuleringsmodeller av människor, kan
Autoliv och övriga fordonsindustrin rädda fler liv och nå
nollvisionen."

För mer information om projektet se http://www.seniors-project.eu/

[image]

För ytterligare information kontakta:

Cathrine Stjärnekull, Director Corporate Communications. Tel: +46 (0)8
58 72 06 81

Om Autoliv

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och
dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till
alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint
venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med 70 000 medarbetare i
27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i tio länder runt
om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat
bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2016 c:a 10,1
miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock
Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm
(ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida
www.autoliv.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/autoliv/r/fordons-passiva-skyddssystem-utveckl...
http://mb.cision.com/Main/751/2385098/747777.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.