Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-07-22

Autoliv: Kundernas Takata-oro gör att de går till oss - VD

(SIX) Bakom den starka orderingången som gör att Autoliv nu bedömer
att man kan slå sitt långsiktiga mål om en försäljning på 12 miljarder
till 2019 ligger Takatas problem och följdeffekterna av det. Det säger
vd Jan Carlson till SIX News.

Bolaget har under en tid kommenterat den starka orderingången inom
passiv säkerhet.

"Vi sade i januari att vi har tagit mer än 50 procent av
tillgängliga affärer inom passiv säkerhet för 2015. Vi kommenterade i
april att vi ser en fortsatt stark orderingång i det första kvartalet.
Och nu återupprepar vi det igen, den är fortsatt stark och om möjligt
något starkare", säger Carlson.

"Det är 18 månader nu av stark orderingång, framför allt inom
passiv säkerhet, som gör att vi bara nio månader efter att vi
meddelade ett långsiktigt mål kan revidera det uppåt. Vi tycker det är
starkt. Det ger Autoliv en position som är mer positiv än på länge för
framtiden."

En del av förklaringen är säkert Takatas problem. Är det hela
förklaringen?

"Det är svårt att spekulera i. Takatas problem är med deras
frontalgasgeneratorer, det är ju en sak. Sen blir det så att Takata
som bolag kommer i ekonomiska svårigheter som en konsekvens av det
där. Jag tror att vad du ser är kundernas oro för att Takata inte
långsiktigt ska kunna hantera sin situation. Man kanske inte finns
kvar eller förändras, eller något annat som gör kunderna oroliga.
Därför går de till en stabil och säker leverantör som Autoliv", säger
Carlson.

Andreas Johansson, tel +46 76 546 6483
mailto:andreas.johansson@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.