Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-20

AUTOLIV: MÅL SKA NÅS MED BÄTTRE MARKNAD, EGNA ÅTGÄRDER -VD(OMS)

(Omsändning: skickades första gången på tisdagskvällen)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv publicerade i
samband med tisdagens kapitalmarknadsdag mål för rörelsemarginal och tillväxt
på medellång sikt som innebär en tro på rejäla förbättringar jämfört med
dagens nivåer.

Därtill avser bolaget att bredda produktutbudet och på det sättet öka den
adresserbara marknaden.

"En kombination av egna åtgärder och en normalisering av fordonsproduktion och
råvarukostnader ska hjälpa oss mot de nya målen. Sedan räknar vi, mot
bakgrund av orderingången, med att kunna växa mer än marknaden", säger vd
Mikael Bratt till Nyhetsbyrån Direkt.

Autoliv siktar nu på medellång sikt, vilket definieras som 3-5 år, med att nå
en justerad rörelsemarginal på 12 procent, upp från dagens cirka 9 procent.
Vad gäller försäljningen antas denna kunna öka organiskt med 3-4 procent mer
än den globala marknaden, som i sin tur tros kunna växa med 1-2 procent
årligen.

"Det handlar om en stabilisering efter en svår period. En tillväxt med 1-2
procent anser vi rimligt", säger Mikael Bratt och påminner om att
bilproduktionen historiskt växt med 2-3 procent per år.

Autoliv hade tidigare ett absolut mål om en försäljning på 10 miljarder dollar
per år till 2020, ett mål vars tidpunkt togs bort i samband med den senaste
bokslutsrapporten. Någon ny tidpunkt för när målet ska vara uppfyllt vill
vd:n inte uppge. För 2019 räknar analytikerna enligt Infront Datas
prognossammanställning med en försäljning kring 8,5 miljarder dollar.

Bakom Autolivs nya mål ligger ett antal tillväxtdrivande faktorer som till
exempel ökat säkerhetsinnehåll per bil, i synnerhet i låginkomstländer. Också
i höginkomstländer leder myndighetskrav och regleringar dock till ökad
efterfrågan på säkerhetsprodukter. Även utvecklingen mot självkörande fordon
och eldrift gynnar bolaget, menar Mikael Bratt.

Till den väntat högre rörelsemarginalen ligger emellertid inte bara en bättre
marknad, utan också kontinuerliga besparingar och effektiviseringar.

"Utöver det pågående strukturella besparingsprogrammet ska vi driva
förbättringar i hela värdekedjan", säger Mikael Bratt och nämner ny teknik
och ökad automatisering som avgörande faktorer. För närvarande driver Autoliv
ett hundratal projekt eller aktiviteter för att utvärdera hur produktionen
går till.

Av tisdagens budskap framgår också att bolaget breddar verksamheten till att
inkludera "säkerhet för mobilitet och samhälle".

"Vi vill vidga perspektivet lite. Det kan handla om krockkuddar för
motorcyklar eller krockkuddar på utsidan av bilar för att skydda fotgängare.
Vi har gjort en del studier och mött ett stort intresse från våra kunder",
säker Autolivchefen, som dock menar att det ännu är för tidigt att
kvantifiera hur betydelsefulla dessa områden kan bli.

I samband med kapitalmarknadsdagen upprepar Autoliv sitt mål om en
skuldsättningsgrad (nettoskuld i förhållande till justerat ebitda-resultat)
om 1,0x, med ett intervall på 0,5x-1,5x.

Vad betyder detta för den framtida utdelningen?

"Vi är tydliga med att vi vill vara ett aktieägarvänligt bolag, därav vårt nya
mål för en 'cash conversion' på minst 80 procent. Både utdelning och
aktieåterköp är tänkbara vägar framåt. Vi kommer att vara pragmatiska och ta
hänsyn till konjunkturläge och skuldsättning, men också behålla fokus på
balansräkningen", säger Autolivs vd.

---------------------------------------
Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.