Du är här

2017-09-15

AUTOLIV: MÅNGA FRÅGETECKEN KRING UPPDELNING - DEUTSCHE BANK

STOCKHOLM (Direkt) Kursreaktionen på Autolivs beslut att överväga uppdelning
blev översvallande, och bankkommentarerna är överlag positiva dagen efter
kapitalmarknadsdagen i Frankfurt, med både rekommendations- och
riktkurshöjningar.

Enligt Deutsche Bank (rekommendation: behåll, riktkurs 120 dollar, motsvarande
956 kronor) finns dock flera frågetecken kring beslutet.

För det första är Autolivs marknadsposition inom aktiv säkerhet/självkörande
bilar/artificiell intelligens oklar, enligt banken. Detta är viktigt eftersom
"aktiv säkerhet" kommer att utgöra mer än hälften av den estimerade
marknadsstorleken för det som ska knoppas av, "Electronics" eller
säkerhetselektronik, 2025: över 40 miljarder dollar (43 miljarder dollar
enligt Deutsche Banks kommentar).

Banken lyfter här fram att Autoliv hittills har missat sina mål från 2015 för
både tillväxt och lönsamhet inom Electronics, "medan många andra har
överträffat dem". Torsdagens sänkning av marginalmålet för Electronics från
8-9 till 0-5 procent betecknas som "mycket talande".

Vidare ifrågasätter Deutsche Bank att Autolivs ordrar inom aktiv säkerhet
hittills, från främst Volvo, Mercedes och Geely, verkligen härstammar från
"objektiva analyser av konkurrensen". Det kan lika gärna handla om kunder som
vill ha flera leverantörer att välja bland: Mercedes aviserade exempelvis
nyligen att Bosch kommer att utveckla system för självkörande bilar åt dem.

Autoliv har, skriver Deutsche Bank, konkurrensnackdelar gentemot exempelvis
Conti och Delphi, som har ett mycket bredare erbjudande inom
säkerhetselektronik och it-arkitektur och kan leverera "betydande datorkraft,
datanätverk, kunskap inom artificiell intelligens och kostnadseffektivitet.

Både Delphi och Conti bedöms ha storleksmässiga försprång gentemot Autoliv,
och helt enkelt omsätta mycket mer inom nischen: "medan Autoliv tror att de
erövrar mark tror vi att de tar färre ordrar än konkurrenterna", heter det.

Vad gäller den kvarvarande verksamheten, "passiv säkerhet" (säkerhetsbälten,
krockkuddar, rattar), tror Deutsche Bank att denna kan vara föremål för
kräftgång och ihopsäckning på lite sikt, även om detta har fördröjts och
skymts av Takatas krasch.

"Det är talande att passiva säkerhetsprodukter som krockkuddar nu upplever
betydande prisdeflation på 3-5 procent per år trots Takatas tillbakagång.
Autolivs rörelseresultat, som huvudsakligen kommer från passiv säkerhet, har
varit i stort sett oförändrad mellan 2010 och 2017 trots stark cyklisk
återhämtning och Takatas tillbakagång", skriver Deutsche Bank och tror att
Autolivs egna prognoser om en marginalhöjning till 13 procent 2020 kommer att
åtföljas av nedgång och därför värderas lågt på börsen.

"Med andra ord behöver Autoliv en framgångsrik aktiv säkerhetsverksamhet för
att driva nästa tillväxtfas. Att knoppa av eller sälja denna verksamhet
kanske därför inte är i bolagets intresse", heter det.

Deutsche Bank höjer trots allt sin riktkurs från 101 till 120 dollar
(motsvarande från 805 till 956). Värderingen görs baserat på att Autoliv når
de mål som sattes upp på torsdagen, något banken en aning motvilligt tar med
i sin kalkyl mot bakgrund av att bolaget gått dåligt de senaste åren, med en
bara sidledes intjäning trots klart stigande omsättning.

Autoliv-aktien steg drygt 11 procent till 1.007 kronor på torsdagen och var
vid lunchtid på fredagen upp ytterligare ett par kronor.
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.