Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-23

AUTOLIV: MYNDIGHETER KAN STOPPA TAKATA-AFFÄR - ANALYTIKER

STOCKHOLM (Direkt) Bilsäkerhetsjätten Autoliv är enligt medieuppgifter en av
två kvarvarande kandidater till att i någon form ta över den japanske
konkurrenten Takata, som kollapsat i spåren av allvarliga produktproblem.

Flera analytiker är dock skeptiska till att Autoliv, som redan är den störste
aktören för passiva säkerhetsprodukter av typen säkerhetsbälten och
krockkuddar, kan få konkurrensmyndigheternas godkännande.

"Kombinationen (av Autoliv och Takata - red.) skulle skapa en aktör som
dominerar marknaden för passiva säkerhetsprodukter i alla regioner, och har
därför liten chans att gå igenom konkurrensmyndigheternas granskning, menar
vi", skriver till exempel Kepler Cheuvreux i en kommentar på onsdagen.

I stället är det Kina-ägda Key Safety Systems (KSS), världens fjärde största
tillverkare av krockkuddar, som ligger bäst till.

"KSS förefaller därför som den mest sannolika 'vinnaren' - vilket inte är goda
nyheter för Autoliv, då det skulle skapa en tredje stor aktör inom passiv
säkerhet och potentiellt urholka bolagets 'pricing power'", skriver Kepler
Cheuvreux analytiker, som upprepar sin rekommendation minska och riktkursen
90 dollar, cirka 830 kronor, för Autolivaktien.

En liknande syn har Morgan Stanley.

"Vi ser alltjämt väsentliga barriärer för Autoliv som köpare. Bolaget har
redan vunnit marknadsandelar från Takata organiskt /.../ och segmentet passiv
säkerhet är väl konsoliderat, så risken för anti trust-ärenden i händelse av
ett bud förefaller hög", skriver investmentbanken.

Morgan Stanley ifrågasätter också om de stora biltillverkarna skulle acceptera
att Autoliv får en så stark ställning i branschen. Vad gäller teknisk
kompetens och förmåga att hantera de stora återkallanden som nu genomförs och
planeras för kommande år kan Autoliv dock ha en fördel i förhandlingarna,
menar banken.

Morgan Stanley ser liksom Kepler Cheuvreux negativa effekter för Autolivs del
om KSS tar hem spelet.

"Det skulle lyfta en av de mindre spelarna i branschen till en topp
tre-position - vilket vore klart negativt för (Autolivs) organiska
tillväxt-story", skriver analytikern.

Morgan Stanley upprepar sin rekommendation equal weight och riktkurs 110
dollar, cirka 1.013 kronor.

Även Carnegie kommenterade i förra veckan att konkurrensmyndigheterna
sannolikt inte skulle se positivt på att Autoliv fick en marknadsandel i
storleksordningen 60 procent. Banken varnar också för de risker som en affär
skulle innebära för Autolivs del, gällande potentiella kostnader för
återkallanden och krav från personer som skadats av Takatas produkter.

Takata har en längre tid haft stora problem sedan bolagets gasgeneratorer, den
enhet som blåser upp en krockkudde i händelse av en olycka, visat sig kunna
explodera okontrollerat - vilket kopplats samman med mer än 15 dödsfall och
över 100 personskador.

Bara i USA har nästan 70 miljoner krockkuddar återkallats och de väntade
kostnaderna globalt har uppskattats till över 12 miljarder dollar, 110
miljarder kronor.
Graf: Autoliv kursutveckling 2016

Källa: Infront
---------------------------------------
Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.