Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-06-11

Autoliv: Nödbroms som kan reducera stoppsträckan med upp till 40 %

- Autoliv visar upp framtidslösning för urbana miljöer

(Stockholm, 2015-06-11) - - - Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE:
ALIVsdb) presenterar nu ett helt nytt vakuumbaserat nödbroms-system -
den s.k. Torricelli-bromsen. Systemet är framtaget med syfte att
radikalt minska stoppsträckan för aktiva bromssystem, s.k. Autonomous
Emergency Braking (AEB), med så mycket som 40 procent. Detta är en
innovation som kan komma att höja trafiksäkerheten betydligt,
framförallt i stadsmiljöer.

Tester har visat att den s.k. Torricelli-bromsen - ett vakuumbaserat
bromssystem med en platta under fordonet - reducerar stoppsträckor
med nästanl 40 %, i hastigheter upp till 70 km/h.

Torricelli-bromsen är namngiven efter1600-talets vetenskapsman
Evangelista Torricelli, mest känd som den förste forskaren att
dokumentera vakuum och för mannen som uppfann barometern. Det nya
bromssystemet är framtaget hos Autolivs forskningsanläggning i
Vårgårda.

Många olyckor förorsakas av för sena inbromsningar med för liten
kraft. Därför erbjuder många biltillverkare idag s.k. Autonomous
Emergency Braking (AEB)-bromssystem, dvs. system där fordonet
automatiskt bromsar vid fara. Torricelli-bromsen revolutionerar
effektiviteten i sådana system genom att dramatiskt minska
stoppsträckan.

Rent tekniskt är Torricelli-bromsen kopplad till AEB-systemets kamera-
och radarsystem, vilket i sin tur är riggat för att upptäcka faror
och hinder i körbanan. Denna patenterade lösning använder sig av en
0,3m2 vakuumplatta under bilen, som aktiveras på 0,1 sekund och ger
s.k. downforce - dragningskraft ner i körbanan - med 15 000 Newton.
Detta oberoende av typen av fästet mellan däck och underlag i övrigt.

På så sätt reduceras stoppsträckan med upp till 40 % på våt och torr
asfalt samt isigt underlag.

Autoliv har satt en maxgräns vid 70 km/h för systemets aktivering.
Detta pga. den stora effektivitet och bromskraften i systemet. Det
innebär att systemet främst blir användbart i urbana miljöer, där
t.ex. olyckor med cyklister eller ouppmärksamma barnfotgängare kan
undvikas.

"Även om det ännu är flera steg kvar innan vi kan se
Torricelli-bromsen i fullskalig produktion, så är detta ett tveklöst
och tydligt exempel på hur innovationer radikalt kan förbättra
trafiksäkerheten och rädda liv, framförallt i urbana miljöer", säger
Ola Boström, forskningschef hos Autoliv Research i Vårgårda.

De stora biltillverkarnas största hinder för att implementera
Torricelli-bromsen in i sina säkerhetssystem redan idag, är att
systemet helt enkelt är för kraftfullt. För att kunna komplettera det
befintliga bromssystemet krävs nämligen även att man implementerar
andra produkter såsom t.ex. bältespännare - pga. av
Torricelli-bromsens starka bromskraft.

"Jag vill inte spekulera kring huruvida branschen är redo att
implementera Torricelli-bromsen eller inte, men vi har till dags dato
visat upp systemet för ett antal aktörer och intresset är påfallande
stort. En anledning som faktiskt talar för en snabbare introduktion
på marknaden är att biltillverkarna i allt ökande utsträckning
konkurrerar om kunderna utifrån kvaliteten och effektiviteten i sina
säkerhetssystem", avslutar Ola.

Förfrågningar:

Thomas Jönsson, Group Vice President Communications. Tfn: 08 58 72 06
27

Ola Boström, Forskningschef, Autoliv Research. Tfn: +46 0733 61 43 42

Om Autoliv
Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget
utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större
biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har
Autoliv cirka 80 anläggningar med mer än 60 000 medarbetare i 28
länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i
världen med 20 krockbanor, vilket är fler än något annat
bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2014 c:a 9,2
miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock
Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX
Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida
www.autoliv.com.

"Safe Harbor Statement" enligt amerikansk federal lag

Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta
men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska
Förenta Staternas(USA) "Private Securities Litigation Reform Act of
1995". Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, möjliga
händelser och potentiell utveckling som Autoliv och dess ledning tror
eller förväntar sig kan inträffa i framtiden. Alla framåtblickande
uttalanden, grundas på våra nuvarande förväntningar och antaganden.
Vi kommunicerar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi
anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte
varken garantera eller försäkra att framåtblickande uttalanden kommer
att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa
uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker,
allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till det faktiskta
resultatet väsentligen avviker från det resultat som uttryckts eller
avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att
innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som
tidigare angivits. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera
väsentlig information till den federala amerikanska
finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa
framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny
information eller framtida händelser. För alla uppgifter och
uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k.
"forward-looking statements", åberopar vi det skydd som USA:s
"Private Securities Litigation Reform Act of 1995" erbjuder.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/autoliv/r/nodbroms-som-kan-reducera-stoppstrac...
http://mb.cision.com/Main/751/9790610/391089.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.