Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-02-07

AXFOOD: HEMKÖP-INVESTERINGAR SPÅS TYNGA ÄVEN MARGINAL - VD/FC

STOCKHOLM (Direkt) De sex nya Hemköpbutiker som Axfood planerar att slå upp
under 2017 lär tillsammans med ett flertal renoveringar av andra
Hemköpbutiker tynga rörelsemarginalen under 2017 - allt tas inte över
balansräkningen.

Det sade Axfoods vd Anders Stålman under rapportpresentationen, som svar på
guidningen om ett rörelseresultat i linje med fjolåret under 2017, vilket
innebär sänkt rörelsemarginal om Axfood fortsätter växa i linje med marknaden
eller, som bolaget själva tror, snabbare.

"Vi investerar mycket i nya butiker och renoverar butiker, och det påverkar
såklart marginalen i Hemköp", sade han, varpå finanschefen Karin
Hygrell-Jonsson inflikade att Hemköp trots allt alltid strävar efter
marginaler i linje med koncernens lönsamhetsmål 4 procent.

Dessförinnan hade ledningen dock sagt att investeringarna i år främst är
capex-relaterade (tas på balansräkningen) och inte påverkar
rörelsemarginalen.

Karin Hygrell-Jonsson, finanschef, förklarar motsättningen efter
presentationen för Nyhetsbyrån Direkt med att investeringarna visserligen tas
på balansräkningen, men att de nya och renoverade Hemköpbutikerna för med sig
diverse personalrelaterade sidokostnader som inte kan tas på balansräkningen.

"När vi gör investeringar blir det alltid kostnader vid sidan om. Det är ju
någon som ska stå och stoppa upp alla varor i butiken och jobba med
investeringen, planeringen och bygget - allt kan man inte ta på
balansräkningen", säger hon, och påpekar även att e-handel kostar att lansera
och inte går ihop i början.

Bruttomarginalen, förklarar hon vidare, lär hamna på samma nivå 2017 som 2016
och 2015, 14,3 procent under vart och ett av åren.

"Vi följer det här väldigt noga, och i procent ser vi till att hålla den",
säger hon.

Då är det försäljnings- och administrationskostnader som spås öka?

"Ja, precis", säger hon och förklarar det med de kostnader som uppstår vid
sidan av investeringarna i Hemköp och e-handel.

Karin Hygrell-Jonsson understryker också att Axfoods mål är en rörelsemarginal
på just 4 procent, inte 4,6 procent som analytikerna enligt SME Direkt inför
rapporten väntade sig för både 2017 och 2018.

"Det är många som försöker räkna upp den där marginalen väldigt mycket, men vi
säger att den ska vara 4 procent", säger hon.
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.