Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-08

Axfood: Ny form ska visa progressivt Axfood

Axfood byter visuell identitet och logotyp efter närmare 20 år. Den
nya formen ska spegla dagens Axfood, visa ett modernt och progressivt
koncernvarumärke och bygga en starkare kultur internt.

- Vi har tagit stora kliv inom många områden och har såväl utvecklat
vårt erbjudande och vår tillgänglighet som expanderat verksamheten
med fler butiker, e-handel och nya segment. Vi har även tagit steg
för att möta morgondagen med digitalisering och automatisering och
har som koncern utvecklats mycket sedan starten. Nu följer även
formen med, säger Klas Balkow, vd och koncernchef på Axfood.

Axfoods nya visuella identitet ska spegla en verksamhet i tiden. Det
nya uttrycket ska inge känslan av en modern och progressiv koncern,
och samtidigt bidra till att bygga en starkare kultur internt.

Axfood har strävat efter att skapa en logotyp som är stark, tidlös och
relevant. Det grafiska elementet i x:et är en subtil markör och
visuell förenkling av inspirationskällan som är växtens ax. Den
avskalade och unikt framtagna typografin blir en bärare av
identiteten liksom den varma och jordnära färgpaletten. Den nya
formen förtydligar också Axfoods roll som koncernvarumärke där
logotypen färg- och formmässigt skiljer sig från de egna
butikskedjornas logotyper.

Implementeringen av den nya visuella identiteten påbörjas i januari
2019 och utrullningen sker successivt under året, i både digitala och
fysiska miljöer. Den visuella identiteten har tagits fram tillsammans
med designbyrån Kurppa Hosk.

Axfoods nya logotyp finns att ladda ned i mediearkivet på Axfood.se.

För ytterligare information kontakta:

Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj
ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ?n och
Direkten. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt
supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp
och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och
Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har
koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50
miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq
Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/axfood/r/ny-form-ska-visa-progressivt-axfood,c...
https://mb.cision.com/Main/1306/2712591/973364.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.