Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-10-17

Axfood: Ny Sifo-undersökning: Hållbarhetsfrågorna matköparna prioriterar

Mat med tydlig märkning av råvarans ursprungsland, minskad användning
av farliga kemikalier/bekämpningsmedel och bra djuromsorg. Det tycker
Sveriges konsumenter är de tre viktigaste frågorna att jobba med för
kedjorna som säljer mat.

- Kundernas ökade medvetenhet om klimat och hållbarhet stärker oss och
gör att vi kan gå längre och snabbare fram i vårt hållbarhetsarbete,
säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood med kedjor som Willys,
Hemköp och Tempo.

Undersökningen* har gjorts av Kantar-Sifo gjort på uppdrag av Axfood.
Frågan som ställdes var: "Hur viktigt är det att företaget som du
handlar mat från arbetar med följande hållbarhetsfrågor? De som
svarade på undersökning fick en lista med 21 svarsalternativ som de
sedan fick betygsätta på en skala från 1 till 5, där 1 var "inte
viktig" och 5 "mycket viktig".

För fyra år sedan gjorde Axfood en likadan undersökning. Det blev
samma frågor i topp då, fast med en intressant skillnad: djurvälfärd
har blivit allt viktigare för kunderna.

- Det stora intresset för djurvälfärd ger möjligheter att öka
försäljningen av mer hållbara djurvälfärdskoncept som till exempel
KRAV-märkt kyckling och gris där djuren ges mer utrymme och möjlighet
till utevistelse, säger Åsa Domeij.

Ett annat svar som sticker ut nu mot då är närproducerad mat. Många
kunder nämner den som sin viktigaste fråga, även om den inte hamnar
bland de tre mest prioriterade.

- Vi på Axfood arbetar med svenskmärkning och anger ursprungsland på
våra egna märkesvaror för att vägleda konsumenterna. Samma
information borde även finnas inom restaurang- och kafénäringen,
säger Åsa Domeij.

*Webbenkäten från Kantar-Sifo genomfördes 18-22 september. 1 083
personer svarade på undersökningen.

För ytterligare information kontakta:

Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj
ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar'n.
Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt
supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp
och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och
Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har
koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50
miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq
Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se

-----------------------------------------------------------
http://publish.ne.cision.com//Release/ViewReleaseHtml/8E0F5A0801B2B64EE0...
https://mb.cision.com/Main/1306/2933860/1124320.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.