Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-19

AXFOOD: RÖRELSERESULTAT 2% STARKARE ÄN VÄNTAT - SAMMANFATTNING

STOCKHOLobM (Direkt) Axfood, som bedriver handel med dagligvaror inom detalj-
och partihandeln i Sverige, fortsätter att ta marknadsandelar och
försäljningen av egna märkesvaror blir en allt större del. Satsningarna på
butiksuppgraderingar och e-handel kommer att fortsätta påverka lönsamheten,
men vd Klas Balkow känner sig samtidigt trygg med bolagets marginalmål.

I rapporten för det tredje kvartalet 2017 var resultatet snäppet bättre än
väntat.
Här följer en punktvis sammanfattning:
R
örelseresultat
lite bättre
. Axfoods rörelseresultat blev 604 miljoner kronor i det tredje kvartalet. Det
var 2 procent starkare än analytikernas förväntan om 591 miljoner, enligt SME
Direkts prognossammanställning. Rörelsemarginalen på 5,2 procent var snäppet
över förväntade 5,1 procent, enligt SME Direkt.
Försäljning i linje med förhandstips
. Axfoods kvartals-försäljning växte till 11.578 miljoner kronor, vilket var
aningen högre än analytikernas förväntan om 11.530 miljoner kronor.
Axfood står fast vid helårsprognos
. Axfood upprepar sin prognos om att rörelseresultatet för helåret 2017 kommer
att vara "i linje med" 2016 års utfall på 1.902 miljoner kronor.
Analytikernas förväntningar låg inför rapporten på ett rörelseresultat på
1.906 miljoner kronor för helåret, enligt SME Direkt.

Axfood står även fast vid prognosen om att investeringarna under 2017 uppgår
till 800-900 miljoner kronor.
Högre
mat
inflation
i korten
. Axfoods prognos för matprisinflationen helåret 2017 justeras upp något till
"kring 2 procent". Tidigare prognos var en inflation inom spannet 1-2
procent.
Willys bättre än väntat
. Bland affärsområdena var Willys rörelseresultat bättre än väntat i
kvartalet. Däremot var rörelseresultatet svagare än förhandstipsens inom
Hemköp och Axfood Närlivs. Inom Axfoods supportbolag Dagab, som ansvarar för
koncernens sortiment, inköp och logistik, var resultatet som väntat.
Egna märkesvaror allt större andel. Försäljningen av egna märkesvaror stod
under det tredje kvartalet för 29,3 procent av den totala omsättningen, att
jämföra med 27,4 procent motsvarande period 2016. Helåret 2016 var andelen 28
procent.

"Vi har haft en god utveckling, ett antal nya varumärken som lanserats, och i
grunden har vi en positiv rullande tolvmånaderstrend", säger vd Klas Balkow
till Nyhetsbyrån Direkt.
Vd trygg med långsiktigt mål. Axfoods koncernmål är att långsiktigt ha en
rörelsemarginal på 4 procent. Klas Balkow tillträdde som vd i våras och kan
nu sägas blivit varm i kläderna.

"Jag har i dag ingen annan uppfattning kring vårt långsiktiga mål, jag känner
mig trygg i det målet", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.
---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.