Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-02-07

AXFOOD: SÄMRE RESULTAT ÄN VÄNTAT - SAMMANFATTNING AV RAPPORTEN

STOCKHOLM (Direkt) Resultatet för Axfood, som bedriver handel med dagligvaror
inom detalj- och partihandeln i Sverige, var klart lägre i det fjärde
kvartalet 2016 än året innan och sämre än analytikernas förväntningar.

På Stockholmsbörsen fick rapporten ett negativt mottagande och Axfood-aktien
sjönk runt 6 procent på tisdagsförmiddagen.

Axfoods rörelseresultat blev 401 miljoner kronor för kvartalet. Det kan
jämföras med väntade 451 miljoner, enligt SME Direkts prognossammanställning.
Axfoods försäljning summerades till 11.116 miljoner kronor under kvartalet, i
nivå med SME-konsensus på 11.161 miljoner.

Utdelningen föreslås bli 6:00 kronor per aktie. SME-konsensus låg på 5:65
kronor. Året innan delade Axfood ut 5:00 kronor i ordinarie utdelning och
4:00 kronor extra.

Axfoods avgående vd Anders Strålman pekar på att valutor tyngde det fjärde
kvartalet.

"Jag är mycket nöjd med det fjärde kvartalet. Det som hänt är sådant som vi
inte kan påverka: kronans svaghet mot framför allt euron och i viss mån
dollarn har sänkt vårt rörelseresultat med 25-30 miljoner kronor", säger han,
och fortsätter:

"Det är sådant som hela branschen har påverkats av, men vi har tagit
marknadsandelar."

Han uppger att Axfood har stärkts mot alla utom Ica, som är den enda
konkurrent som utöver Axfood redovisar sin försäljning, och Ica tycks ha
behållit sin ställning.

De 25-30 miljoner kronorna i valutaeffekt utgör majoriteten av minskningen av
koncernens rörelseresultat till 401 från 448 miljoner kronor året innan.
Därutöver nämner bolaget högre kampanjtryck och utförsäljning av julvaror i
sin rapport.

Rörelseresultatet för Axfoods kedja Willys minskade i fjärde kvartalet till
205 från 222 miljoner kronor, trots att omsättningen växte till 5,98
miljarder kronor (5,81). Willys rörelsemarginal minskade till 3,4 från 3,8
procent motsvarande period 2015. Juleffekten beskrivs i rapporten som en
konsekvens av att julafton i år inföll på en lördag, något som sänkte Willys
rörelsemarginal. Förra gången julafton var en lördag, 2011, behölls
marginalen dock på 4,1 procent jämfört med föregående år.

"Köpmönstret har ändrats", kommenterar Anders Strålman detta faktum: folk
köper julmat mycket senare numera, med fler färdigvaror, säger han.

Axfood räknar med att rörelseresultatet helåret 2017 kommer att vara "i linje
med" 2016 års utfall på 1.902 miljoner kronor. Analytikernas förväntningar på
2017 låg inför rapporten på ett rörelseresultat på 2.034 miljoner. Axfood
kommer att fokusera på tillväxt och nyinvesteringar, skriver bolaget. Vidare
bedömer Axfood att matprisinflationen för helåret 2017 kommer att ligga på
1-2 procent.

Axfoods investeringar under 2017 kommer att uppgå till 800-900 miljoner
kronor, exklusive eventuella förvärv. Under 2016 var bolagets totala
investeringar 580 miljoner kronor (där 6 miljoner avsåg förvärv).

Axfood planerar fortsatt utrullning av e-handeln, förutom att Axfood nyligen
köpt Matse Holding planerar Willys att erbjuda e-handel i ytterligare 20
städer och Hemköp utökar med 10 städer.

Under 2017 ska Axfood ska också öppna elva nya butiker, varav sex Hemköp, tre
Willys och två Snabbgross.
---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.