Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-07-15

AXFOOD: TOG MARKNADSANDELAR I GÅNGNA KVARTALET - SAMMANFATTNING

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Axfood, som bedriver handel med dagligvaror
inom detalj- och partihandeln i Sverige, visade ökad försäljning och
rörelseresultat under det andra kvartalet och växte mer än marknaden. På
Stockholmsbörsen handlades Axfoodaktien upp när handeln startade på måndagen
efter att bolaget släppt sin delårsrapport på morgonen.

Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:

Rörelseresultat strax över förväntan.Axfoods rörelseresultat blev 601
miljoner kronor för det andra kvartalet 2019, mot 545 miljoner samma kvartal
förra året. Genomsnittet av sju analytikers estimat var ett rörelseresultat
på 585 miljoner, enligt Bloomberg News prognossammanställning.
Rörelsemarginalen blev 4,6 procent (4,5), väntat var 4,5 procent.

Positiv påverkan från ny redovisningsregel. Den nya redovisningsstandarden
för leasing (IFRS 16) påverkade rörelseresultatet positivt med 44 miljoner
kronor och rörelsemarginalen positivt med 0,3 procentenheter.

Försäljning +6,7%.Axfoods försäljning blev 13.038 miljoner kronor under
kvartalet. Det var en ökning med 6,7 procent från motsvarande kvartal året
innan och att påsken låg i andra kvartalet i år beräknas ha bidragit med
cirka 1,5 procent. Analytikerna hade spått en försäljning på 12.943 miljoner
kronor enligt Bloomberg News.

Tagit marknadsandelar. Axfood-gruppens tillväxt i butiksomsättning andra
kvartalet på 7 procent kan ställas mot att marknaden växte med 4,3 procent.

"Med all tydlighet har vi fortsatt att ta marknadsandelar, vilket vi tycker är
positivt. Den stora delen där är Willys som växer starkt men även Axfood
Snabbgross och då får vi ta med perspektivet att båda mötte tuffa
jämförelse-tal och ändå gör bra tillväxt", säger Klas Balkow.

Willys och Axfood Snabbgross hade en tillväxt om 8,9 procent respektive 6,8
procent.

E-handel +37%.Axfoods e-handel till konsument ökade under andra kvartalet med
37 procent och uppgick till 322 miljoner kronor (235).

Upprepar prognos för investeringarna. Axfood står fast vid sin bedömning att
investeringarna kommer att uppgå till mellan 1,5 och 1,6 miljarder kronor
under helåret 2019. Under kvartalet bestod Axfoods investeringar bland annat
av det gemensamma plocklagret i Stockholm. Bolaget utvecklar också Apohem och
Urban Deli samt fortsätter att investera i Hemköp.

Mål öppna 5-10 butiker i år. Axfood står fast vid målet att öppna fem-tio nya
butiker i år. Under första halvåret etablerades sex nya butiker.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.