Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-09-03

Axfood: Varannan svensk har minskat sitt matsvinn

En majoritet av svenskarna (56%) anger att de aktivt försökt att
minska sitt matsvinn under det senaste halvåret. Bland kvinnor är
andelen två tredjedelar (66%). Det visar en färsk undersökning
Kantar-Sifo gjort på uppdrag av Axfood.

Miljöskäl anges som den främsta orsaken till att försöka minska sitt
matsvinn. Det anger 42%. Därefter följer "etiska skäl" som att det är
fel att slänga mat, något som 37% anger. Undersökningen visar på
stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Bland äldre (56-79 år)
är de etiska skälen långt viktigare än miljöhänsynen, medan personer
under 35 år rankar miljöhänsyn högst.

Det vanligaste sättet som svensken minskat sitt matsvinn på är att
använda resterna till en matlåda (61%), följt av att frysa in maten
(54%) och genom bättre planering av matinköpen (47%).

Bland de 37% som svarar att de inte aktivt försökt minska sitt
matsvinn, anges främst argumentet att man inte kan minska sitt
matsvinn mer än vad man redan gjort. Även här visar undersökningen på
stora generationsskillnader där 83% i åldersgruppen 56-79 år anger
att de redan minskat sitt matsvinn så mycket det går. Bland de under
35 år är andelen nästan hälften så stor, 43%.

Dessutom anger 46% att de avser att försöka minska sitt matsvinn eller
minska det ytterligare under det kommande halvåret.

Axfood-koncernen totala matsvinnsandel ligger på cirka 1,5 procent.
Målet är att halvera matsvinnet till 2025 (basår 2015).

- Matsvinn är ett av våra mest prioriterade områden inom
hållbarhetsarbetet. Det är därför glädjande att de olika initiativ
som tas inom företaget för att minska svinnet ger resultat, säger Åsa
Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Undersökningen genomfördes 14-20 augusti 2019 i Kantar Sifos
slumpmässigt rekryterade, riksrepresentativa panel. Totalt
genomfördes 1051 intervjuer.

För ytterligare information kontakta:

Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj
ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ?n och
Direkten. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt
supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp
och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och
Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har
koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50
miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq
Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/axfood/r/varannan-svensk-har-minskat-sitt-mat...
https://mb.cision.com/Main/1306/2893688/1099007.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.