Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-07-15

AXFOOD:ÖKADE MARKNADSANDELAR BUTIK OCH E-HANDEL ENL VD-SAMMANF

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fler måltider hemma under coronakrisen lyfte Axfoods försäljning inom dagligvaruhandeln under det andra kvartalet, samtidigt som försäljningen till restauranger och caféer påverkades negativt. Efter ett exceptionellt tryck inom dagligvaruhandeln under senare delen av första kvartalet har efterfrågan under andra kvartalet stabiliserats på en totalt sett högre nivå än före coronapandemin, enligt Axfoods vd Klas Balkow.


Resultat något över förväntan. Rörelseresultatet för Axfood, som bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige, låg på 605 miljoner kronor i andra kvartalet. Det var några procent högre än förväntat i Infronts prognossammanställning, som indikerade ett rörelseresultat på 587 miljoner. Axfoods försäljning summerades till 13.570 miljoner, väntat var 13.474 miljoner. Rörelsemarginalen blev 4,5 procent för kvartalet, mot förväntade 4,4 procent.


Starkt för Willys. Av butikskoncpten gick Willys starkt med en ökning av butiksomsättningen på 8,3 procent, vilket av vd beskrivs som en "mycket stark jämförbar tillväxt". Han konstaterar vidare att lågpriskedjan gynnas i en tid av stor ekonomisk osäkerhet.


Men mindre uteätande negativt. Axfood Snabbgross påverkades negativt av lägre efterfrågan på café- och restaurangmarknaden eftersom allt fler konsumenter i större utsträckning tillagat och ätit måltider hemma. Axfood-chefen förutspår att café och restaurang successivt kommer att komma tillbaka. Snabbgross visade nedgångar på 20 procent i slutet av mars. Nu ligger nedgångarna kring 7-8 procent.


Utebliven gränshandel. Eurocash, som tyngts av att gränshandeln mot Norge i princip upphört, har tappat drygt 80 procent av omsättningen. Här vågar sig Klas Balkow inte på någon gissning på när den kan komma i gång igen. "Jag hade en bedömning kring det i mars och en annan i maj, men nu har jag valt att vara väldigt öppen för att det sker när det sker", säger han.

Ökad e-handel. Pandemin har skyndat på tillväxten inom e-handel. "Vi har under kvartalet fortsatt att jobba hårt för att växla upp vårt digitala erbjudande och arbetssätt vilket bidragit till att vi även i e-handeln fortsätter växa snabbare än marknaden med en tillväxt om hela 128 procent", säger Axfood-chefen. Axfood har haft en väldigt hög tillströmning nya kunder, framförallt kunder över 70 år. "Den stora frågan är vad som händer när restriktionerna släpper, när det blir ett mer normalt läge. Kommer man gå tillbaka till att handla i butik då?", frågar sig Klas Balkow.


Tagit marknadsandelar. Trots stora utmaningar jämfört med andra aktörer tog Axfood marknadsandelar under det andra kvartalet, enligt Klas Balkow. Den starka utvecklingen i framförallt Willys har parerat för negativa faktorer som Eurocash i gränshandeln mot Norge och den lägre aktiviteten inom café och restaurang.


Upprepar investeringsprognos. Axfood står fast vid sin prognos om att investeringarna under helåret 2020 kommer att uppgå till mellan 0,9-1,0 miljarder kronor.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.