Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-05-03

Axkid ökar omsättning men minskar vinsten under första kvartalet

Bilbarnstoltillverkaren Axkid ökade omsättningen men minskade resultatet i
det första kvartalet.

Omsättningen uppgick till 20,5 miljoner kronor (18,3), en ökning med 12
procent mot föregående år. Rensat för omställningen i Tyskland ökade
omsättningen med 21 procent.

Rörelseresultatet blev 0,9 miljoner kronor (2,0), med en rörelsemarginal på
4,4 procent (10,9).

Resultatet efter skatt blev 0,5 miljoner kronor (1,5), en minskning med 67
procent mot föregående år.

Resultat per aktie hamnade på 0,05 kronor (0,16), vilket innebär en
minskning med 69 procent mot föregående år.

"Det första kvartalet 2019 har kretsat kring lanseringen av Axkids nya
innovativa Isofix plattform - Modukid. Produktplattformen utgör ett viktigt
steg för att Axkid skall bli mer konkurrenskraftigt och ta marknadsandelar
på Europamarknaden där isofixstolar är populära (isofixstolar är enklare
att installera än traditionella bältesstolar). Mottagandet av Modukid hos
våra återförsäljare och kunder är positivt och just nu arbetar fabriken på
högvarv för att möta efterfrågan", skriver vd Daniel Johansson i rapporten.

Axkid-chefen bedömer att den starka trenden med isofixstolar fortsätter med
en viss kannibalisering av de tidigare modellerna.

"Vi räknar med att omsättningen från Modukid successivt kommer att öka och
ge full effekt i slutet av året", uppger han vidare.

Axkid satsar även på att bygga en egen försäljningsorganisation på den
viktiga tyska marknaden, vilket är den största ekonomin i Europa. Företaget
bedömer att det är en viktig nyckel för hela Europa att vara starka i
Tyskland. Det egna bolaget väntas vara fullt operativt i maj och kommer vid
sidan av Tyskland även täcka in Schweiz och Österrike. Omsättningsmässig
full effekt av åtgärden väntas i det tredje kvartalet. I det andra
kvartalet har resultatet påverkats negativt då försäljningen uteblivet i
Tyskland.

I övrigt arbetar bolaget med att etablera en egen fabrik i Kina, ett arbete
som följer plan. Under det andra kvartalet kommer företaget också att
släppa nya bältestolen Bigkid.

"Vi ser fram emot att fortsätta 2019 på samma sätt som det inletts, med
högt tempo och en fokuserad strategi som steg för steg bygger tillväxt och
etablerar Axkid till ett internationellt premiumvarumärke", avslutar
Johansson sitt vd-ord.

Axkid, Mkr Q1-2019 Q1-2018 Förändring
Nettoomsättning 20,5 18,3 12,0%
Rörelseresultat 0,9 2,0 -55,0%
Rörelsemarginal 4,4% 10,9%
Nettoresultat 0,5 1,5 -66,7%
Resultat per aktie, kronor 0,05 0,16 -68,8%

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

-----------------------------------------------------------
http://media.finwire.com/media/FWS003438A-table-1

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.