Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-10-21

Axonkids hade redovisat vinst utan engångskostnader, tror på Kina - vd

Axonkids ökade försäljningen kraftigt och minskade förlusten i det tredje
kvartalet. Hade företaget inte tagit engångskostnader om 1,1 miljoner
kronor så hade resultatet varit positivt på sista raden.

"Vi hade visat svarta siffror detta kvartal om vi inte valt att ta stora
investeringar för att bygga vår marknadsplattformen vidare. Som jag nämnde
i vd-ordet så har vi för perioden investeringar motsvarande 1,1 miljon som
är engångskostnader för detta. Hade vi valt att inte satsa på detta så hade
vi således visat ett betydande positivt resultat. För oss är det dock
viktigt att ta dessa investeringar nu då vi har momentum på marknaden och
vill bygga vidare för att ta detta en nivå till", uppger vd Daniel
Johansson i en kommentar till Finwire.

Det fjärde kvartalet ser positivt ut, enligt Axonkids-chefen och han
betonar att helåret kommer att se starkt ut när året summeras.

I rapporten skriver bolaget att nyckelmarknader som Sverige, Spanien,
Tyskland och Storbritannien går mycket starkt. Kina utvecklas emellertid
inte som plan, vilket är en marknad som företaget kommunicerat satsningar
på. Under förra året meddelade Axonkids att man tecknat flera avtal för den
kinesiska marknaden. Bilbarnstolsföretaget från Mölndal uppger att man för
samtal med lokala partners för att säkerställa en bättre utveckling. På en
fråga om vilka aktörer som man samtalar med svarar Daniel Johansson
följande:

"Det kan jag tyvärr inte kommentera men det är betydande aktörer vi
diskuterar med och vi ser positivt på framtiden där även om uppstarten har
varit trögare än vad branschen trodde. Vi tog investeringar för att
godkänna stolarna i Kina och har alla möjligheter att sälja där".

I samband med att Axonkids presenterade sin satsning på Kina hade man med
sig flera partners. Bakgrunden till den tröga utvecklingen går enligt
Johansson att finna i konsumenterna.

"Det beror främst på att omställningen för det kinesiska folket tagit
längre tid än vad analysen gav från början. När dom nya lagarna kom så slog
inte detta fullt ut ifrån början utan detta är något som har behövt
förtydligas från staten. Konkurrensen på plats är givetvis tuff men vi
möter samma konkurrenter som i Europa där vi lyckats skapa oss en marknad",
uppger han.

När det gäller den europeiska hemmamarknaden så blickar företaget mot ett
antal nya marknader. Vilka det rör sig om vill företaget emellertid inte
kommentera då man inte vill äventyra förhandlingar.

Mats Hård
mats.hard@finwire.se, 0738-50 35 45
Nyhetsbyrån Finwire

Författare FWS

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.