Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-05-31

beQuoted nyheter: Med PowerCell blir vätgasdrivmedel billigare än att sätta upp laddstolpar

[beQuoted]
NYHETSBREV 31 maj 2016

Vätgasdrivmedel billigare än att sätta upp laddstolpar

- Videointervju med Per Wassén, vd PowerCell

Bränslecellstekniken hittar hela tiden nya tillämpningar. PowerCells vd
Per Wassén ger perspektiv på teknikens möjligheter när beQuoted träffar
honom på G&W Cleantechdag.

Bränslecellsteknik på frammarsch

Fordonsmarknaden står inför en teknologiutveckling där traditionella
diesel- och bensinmotorer ersätts med eldrift. Försäljningen av
batteridrivna elbilar stiger men biltillverkarna ser utmaningar i
utvecklingen, inte minst vad gäller utbyggnaden av infrastruktur.

Skulle Sveriges fordonspark om 4,5 miljoner bilar ersättas med
batteridrivna elbilar krävs betydande investeringar i elnät och
laddstolpar.

- De kan ersättas med bränslecellsdrivna bilar där vi behöver kanske 30 -
40 tankstationer initialt, säger PowerCells vd Per Wassén när beQuoted
träffar honom på G&W Cleantechdag.

Utbyggnad av infrastruktur pågår i flera länder. I Sverige invigdes landets
tredje vätgasstation i Göteborg hösten 2015.

Stort intresse på Hannovermässan

PowerCell deltog nyligen på Hannovermässan. Intresset för bolagets monter
var stort och bolaget har fått många förfrågningar efter mässan, berättar
Per Wassén. Ett samarbete med Swiss Hydrogen som uppfinner och levererar
vätgaslösningar för mobila och stationära applikationer aviserades.

Företagen har tidigare samarbetat inom ramen för projektet Autostack-Core
med fokus på bränslecellsteknologi inom fordonsindustrin. Flera europeiska
fordonstillverkare, däribland BMW och Volkswagen, deltar i projektet.

Bränsleceller mer än fordonsapplikationer

Men bränslecellsteknologin är idag mycket mer än bara fordonsapplikationer.
Tekniken provas ut inom alla möjliga områden.

- Det kan vara ett enskilt hus där man vill lagra energi med hjälp av
solceller och använda den elektrolytiskt framtagna vätgasen för att under
vintern ta fram elen igen med hjälp av en bränslecellsstack, exemplifierar
Per Wassén.

Fokus på helhetstänk

Göteborgsbaserade PowerCell, ursprungligen en avknoppning från Volvo,
utvecklar och levererar bränsleceller i olika storlekar och effekt. Från 1
- 5 kW i bolagets minsta bränslecellsstack S1 till 20 - 100 kW i den
senaste PowerCell S3 som utvecklats med särskilt fokus på fordonsindustrin.

Bolaget erbjuder helhetslösningar inom bränslecellsteknik.
Bränslecellsstackarna kan drivas med ren vätgas eller så kallad reformerad
gas, framställd från exempelvis diesel eller metanol.

PowerCell säljer samtidigt reformern PowerPac för att skapa just den här
typen av reformerad gas. Reformern gör det möjligt att använda
bränsleceller i större skala för applikationer och marknader där
bränsleinfrastruktur för vätgas saknas.

Om PowerCell

Bransch: Industrivaror och -tjänster

Marknadsplats: First North

[PowerCell utvecklar bränsleceller för mobila och stationära
applikationer.]
PowerCell utvecklar bränsleceller för mobila och stationära applikationer.

Senast betalt

22.6 kr

+283%

sedan 2015-06-01

Marknadsvärde

968 Mkr

Relaterade artiklar

Med PowerCell blir vätgasdrivmedel billigare än att sätta upp laddstolpar

PowerCell och Cortus i samarbete

Källa: Vätgasdrivmedel billigare än att sätta upp laddstolpar

Om beQuoted
beQuoted publicerar nyheter, analyser och pressmeddelanden för investerare
och journalister.

beQuoteds nyhetsredaktion bevakar företag för att ge en pedagogisk
rapportering kring relevanta händelser.

beQuoteds kundservice uppdaterar nyhetsrum, Investor Relations och
IR-webbplatser åt företag som vill utveckla sina relationer med
finansmarknaden.

På webbplatsen uppdateras kontinuerligt finansiell
information om olika företag

Nyheter | Analyser | Pressmeddelanden | IR-Webb | Investor relations

Prenumeration

Författare BEQ

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.