Du är här

2018-07-18

Beskedlig rapport från bankbjässen

Handelsbankens rörelseresultat blev 6.220 miljoner kronor i det andra kvartalet. Det kan jämföras med förväntade 6.133 miljoner, enligt Inquiry Financial.

Räntenettot uppgick till 7.904 miljoner kronor, jämfört med väntade 7.832 miljoner, och provisionsnettot blev 2.551 miljoner. Där låg snittprognosen på 2.539 miljoner.

Handelsbanken bedriver ett strategiskt initiativ för effektivisering och kommer att genomföra detta successivt.

"En stor del av effektiviseringarna kommer att utmynna i kostnadsbesparingar. Banken avser att i samband med delårsrapporten för tredje kvartalet 2018 kvantifiera effekterna av dessa effektiviseringar", skriver Handelsbanken i delårsrapporten för det andra kvartalet.

Bakgrunden är att bankens modell innebär att en stor del av administrationen kring kunder och affärer hanteras på respektive kontor istället för på ett centralt back-office.

"Detta är en fördel inte minst för kundens upplevelse av den erhållna servicen. På bankkontoren upptas idag en betydande del av arbetstiden av sådan administration. Den tekniska utvecklingen möjliggör att merparten av denna administration över tiden kan digitaliseras", skriver Handelsbanken.

En viktig del i arbetet är det projekt som har initierats för digitalisering av den svenska bolåneprocessen.

"Kunder som inte efterfrågar rådgivning eller särskild analys ska kunna hantera sin bolåneaffär digitalt när arbetet är fullt genomfört under 2020. Samtidigt kommer de kunder som efterfrågar rådgivning eller som kräver särskild analys att, precis som tidigare, hanteras personligen på det lokala kontoret", är budskapet.

Handelsbankens betonar samtidigt att bankens affärsmodell ligger fast.

"Affärsmodellen baseras på decentralisering där kund- och kreditansvar finns på det lokala kontoret nära kunderna och där kunderna erbjuds personlig service när de önskar. En hörnpelare i affärsmodellen är en strikt riskkultur. Samtidigt som de grundläggande principerna i bankens affärsmodell ligger fast erbjuder den pågående digitaliseringen möjligheter till såväl ökad operativ effektivitet som ett förbättrat kunderbjudande. Banken genomför därför strategiska initiativ för affärsutveckling och effektivisering", heter det.

Integreringen har till stora delar redan genomförts inom sparområdet i Sverige, uppger Handelsbanken.

"Banken kommer inom ramen för sina IT-investeringar de närmaste åren att genomföra en liknande integrering inom såväl bolåneaffären som den breda företagsaffären. Målsättningen är att bankens privat- och företagskunder ska erbjudas en helhetsrådgivning inom samtliga relevanta delar av kundens ekonomi där den personliga servicen integreras med digitala verktyg", uppges det.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.