Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-06-12

Beslut vid årsstämman: Jays group blir Northbaze

Vid onsdagens årsstämma i hörlursföretaget Jays Group beslutades det att ändra namn på bolaget till Northbaze Group. Anledningen är att man förvärvat ett par verksamheter under senare tid och därför vill ma natt koncernen ska ha ett nytt namn som alla dotterbolagen kan relatera till och känna sig bekväma med. I samband med detta beslutades det också att ändra bolagets säte från Stockholm till Göteborg eftersom alla bolagets svenska verksamheter är förlagda till västkusten.

Viktigt att växa

Sedan ett och ett halvt år har en fullständig omställning skett av bolaget, alla medarbetare är utbytta och inriktningen är ändrad för att hänga med i marknadens snabba svängningar. Dessutom har man utvidgat produktområdena, dels genom köp av Krusell i Thailand som tillverkar exklusiva väskor, skinnmappar samt etuier till mobiltelefoner, dels den danska högtalarfabrikören Clint och dels det tyska företaget Kavaj vars största kompetens är att sälja mobiltelefontillbehör främst via den amerikanska internetsajten Amazon. Idag avslutas en nyemission som bl a ska förbereda företaget för ytterligare förvärv, man planerar att bidra till en konsolidering av den mycket fragmenterade bransch man är verksam i.

Stororder till Ryssland

Bolaget har just avslutat leveranserna av en stor hörlursorder till Megafon, som är den näst största mobiloperatören i Ryssland. Dessa lurar är avsedda för det kinesiska varumärket Huawei vilket blivit mycket omtalat på sistone. I övrigt tillverkar man tillbehör till alla de stora tillverkarnas telefoner. Apple, Samsung, Sony etc hinner knappt komma ut med en ny modell förrän det finns skal, lurar, powerbanker, kablar etc på marknaden. Förutom snabbheten i lansering av nya produkter fokuserar bolaget på att de ska vara av nordisk design, t ex har namnen på högtalarna hämtats från asatron!

Ingen rusning i aktien

Sedan ett drygt år tillbaka befinner sig aktien i en lång utförsbacke från ca 2.50 till strax under en krona idag. Förvisso befinner sig bolaget på en massmarknad, men konkurrensen är hård och den stora massan är kanske mer intresserad av priset på varan än av designen och produktnamnet? För att lyckas vända bolaget till vinst måste man nog lyckas övertyga stora mängder konsumenter om att produkterna har högre värde än konkurrenternas.

Bevakare: Leo Gillholm

 

 

Författare Bolagsbevakningen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.