Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-05

BETTING: MINDRE REKLAM MEN INTE NÖJD - ARDALAN SHEKARABI

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Spelreklamen har minskat med 16 procent sedan
den nya spellagen infördes i januari 2019 jämfört med samma period under
föregående år. Men regeringen är fortfarande inte nöjd, och målsättningen är
fortsatt att driva igenom en lagstiftning som kraftigt begränsar
spelreklamen.

Det sade socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi på en pressträff på
tisdagen om hur spelreklamen i Sverige utvecklats sedan omregleringen vid
årsskiftet.

I inledningen på omregleringen uppstod en intensiv debatt om spelreklamens
omfattning och aggressivitet som ökade kraftigt när många aktörer försökte ta
marknadsandelar på den nya marknaden.

"Situationen var ohållbar och därför kallade vi till oss branschen", sade
Ardalan Shekarabi som tidigare i år krävde att branschen skulle komma
tillbaka med ett förslag på självreglering för att minska omfattning och
aggressivitet på spelreklamen.

Det förslag som branschen presenterade bedömdes inte vara tillräckligt och
därför gavs spelmarknadsutredningen i uppdrag att föreslå begränsningar,
något som ministern nu alltså fortsatt menar ligger på bordet, trots att
reklamen har minskat efter omregleringen.

Ministern menade dock att omregleringen varit en framgång och att den så
omdiskuterade kanaliseringen "är mycket hög".

Spelmarknadsutredningen väntas presenteras under 2020.

---------------------------------------
Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.