Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-06-15

Billerud: Återupprepar försiktigt optimistisk marknadssyn - VD

(SIX) Förpackningspappers- och massaproducenten Billerud
spådde i det första kvartalet stabila eller lite bättre volymer
i det andra kvartalet jämfört med det första kvartalet 2012.
Billeruds vd Per Lindberg sade då till Nyhetsbyrån SIX att
utsikterna såg relativt positiva ut, en utveckling vd:n
konstaterar har fortsatt i det andra kvartalet.

"Det ser fortfarande hyggligt bra ut. Vi har ingen stor
förändring och vi har ingen dramatik alls egentligen. Vi får
säga att det ser ut som det gjorde vid rapporten", säger Per
Lindberg i en intervju med SIX på fredagen och adderar att man
ser en fortsatt försiktigt svag återhämtning.

På divisionsnivå kommenterade Billerud vid rapportsläppet i
april att Packaging & Speciality Papers (PSP) påvisade en
snabbare återhämtning och en lite mer optimistisk bild än vad
som sågs för Packaging Boards. PSP kom in i svackan 2011
tidigare än Packaging Boards och bedömdes då också vara på väg
ut ur den fortare. Den bilden om marknadsläget återupprepar Per
Lindberg nu.

"Det ser ungefär likadant ut. Det har fortsatt, det har varit
väldigt lite överraskningar och ingen dramatik alls. PSP ser
normala till något över normala orderböcker och för Packaging
Boards ser vi ungefär ett normalt orderläge".

Priserna på papper håller Billerud på att höja och för
Packaging Boards bedöms prisnivån som stabil.

"Vi implementerar nu en prisökning för alla papper (inom
affärsområdet PSP, SIX anm.) Det är också inkluderat de finska
volymerna", säger Billerud-chefen och adderar att de finska
prisökningarna möjligen inte blir samma då de precis har kommit
in i Billerud-portföljen, men att situationen känns bra.

Billerud har bland annat aviserat en prishöjning på SC-papper
med 25 pund i Storbritannien, och en höjning på säck- och
kraftpapper med 80 euro. Båda höjningarna gäller från juni
månad. Vid en fråga hur vd:n ställer sig till chanserna att få
igenom ökningarna i marknaden svarar Lindberg att man bedömer
att förutsättningarna är goda att få igenom en del. Normalt sett
brukar Billerud spå att få igenom ungefär 50 procent, fortsätter
han.

Vd:n adderar att han inte ser någon anledning att tro att
sommaren skulle vara sämre och förväntar sig att det kommer
fortsätta att se godkänt ut. Samtidigt lyfter han fram en
varning över den globala utvecklingen och marknadsturbulensen,
vilket, om läget förvärras, skulle kunna påverka Billeruds
utveckling.

Vidare på prisfrågan aviserade Billerud en prishöjning på
NBSK-massa i april i ett försök att implementera en nivå om 870
dollar per ton. Per Lindberg säger att bolaget inte har lyckats
med detta under kvartalet och förklarar vidare att priserna för
kortfibrig massa har visat en starkare prisutveckling än vad som
ses för långfibrig massa, som är den typen som Billerud
producerar. Detta trots att balansen på långfibrig massa har
varit bättre.

"Det har inte gått något vidare, marknaden är lite svår att
begripa sig på och lite osäker. Vi kom aldrig upp i de 870 utan
har trampat runt vid 850-855 i maj. Det är visserligen en ökning
från början av det andra kvartalet, men jag skulle säga att det
är väldigt marginellt."

"Det är trist att massamarknaden inte tar sig. Det är mycket
Kina som styr och leveranserna där är svajiga och varierar
väldigt mycket månad för månad. För vår del är ju numera det
omedelbara massapriset inte av så stor betydelse för oss i och
med UPM-förvärvet. Sedan finns det en viss påverkan för
papperspriser på långt sikt, speciellt när man pratar om
icke-integrerad kapacitet", säger Per Lindberg och bedömer att
det är någonting man får ta ställning till i framtiden,
samtidigt som det inte oroar vd:n i dagsläget.

Billerud-chefen säger att integrationen av UPM-verksamheten
hittills har fortlöpt mycket bra och att magkänslan känns
väldigt bra.

UPM-förvärvet minskar Billeruds massaexponering signifikant,
då omkring 85 procent av produktionen kommer att användas
internt. Detta resulterar vidare i att volatiliteten för
Billeruds lönsamhet minskar avsevärt. Därtill stärks Billerud
inom förpackningspappersområdet samtidigt som
valutaexponeringen reduceras då UPM:s verksamhet är baserad i
Finland.

Caroline Karlander, tel +46 8 586 164 49
caroline.karlander@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.