Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-07-21

BillerudKorsnäs: Stabilt resultat i andra kvartalet

VD Per Lindberg kommenterar utvecklingen under andra kvartalet 2014:

"Vi kan uppvisa ett starkt och stabilt resultat för det andra
kvartalet. Bolagets justerade rörelseresultat uppgick till MSEK 467
och rörelsemarginalen till 9 procent. Överlag är jag nöjd med
koncernens ekonomiska utveckling. Marknadsläget har varit ganska bra
med stadig efterfrågan och stabila priser inom samtliga
affärsområden. Affärsområde Packaging Paper lyckades trots ökad
kapacitet på marknaden hålla uppe priserna under kvartalet, och kunde
tack vare en säsongsmässigt stark efterfrågan höja priserna på nya
order inom säcksegmenten. Inom affärsområde Consumer Board lanserade
vi nästa generations förpackningskartong, vilket välkomnades av
kunderna. Affärsområde Containerboard levererade ett stabilt resultat
för det andra kvartalet men börjar nu pressas av den ökade
kapaciteten på marknaden.

Vi håller fast vid vår ambition "att utmana konventionella
förpackningar för en hållbar framtid" i syfte att utöka nivån på
såväl innovation som ledarskap. Under kvartalet har vi på flera
områden fått bekräftat att vi är på helt rätt spår med vår mission.
Flera länder inför bestämmelser i avsikt att minska användningen av
plast i förpackningar. Vi erbjuder hållbara alternativ till flera
plastapplikationer och hållbarhet är vår högsta prioritet. Vi har
fått omnämnanden från både EcoVadis och "oekom research", vilket
innebär att företaget är erkänt för sitt hållbarhetsarbete. Under
kvartalet fattade vi också beslut om att ytterligare förbättra
företagets miljöprofil genom en stor investering i Gävle. Vi vill
stärka vår ledande ställning inom såväl innovation som
produktutveckling och beslutade därför att investera i nästa
generations fluting på Gruvön. Därigenom förbättras såväl
produkternas kvalitet som maskinkapaciteten. På den mer innovativa
sidan ger BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication Spotify
en fysisk form. Det sker i årets upplaga av en tävling i
förpackningsdesign för studenter på Berghs och det är första gången
som ett online-varumärke förpackas fysiskt.

Under första halvåret 2014 uppnådde vi en rörelsemarginal på 10
procent och försäljningsvolymerna ökade med 4 procent jämfört med
fjolåret, vilket är i linje med vår långsiktiga strategi och vårt mål
att generera lönsam tillväxt. Integrationsarbetet fortskrider
planenligt och som vi redan har meddelat går realiseringen av
synergier snabbare än först planerat. Alla medarbetare har gjort ett
fantastiskt arbete i hela företaget och i en rad olika projekt inom
integrationsprogrammet. Integrationstakten och synergirelaterade
incitament kommer dock att öka årets engångskostnader för att
realisera synergierna med omkring MSEK 25. Jag är övertygad om att
det är väl använda pengar."

För ytterligare information, kontakta gärna:

Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 (0)8 553 335 00
Susanne Lithander, Ekonomi- och finansdirektör, +46 (0)8 553 335 00

Informationen är sådan som BillerudKorsnäs Aktiebolag (publ) ska
offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för
offentliggörande kl. 10.02 den 21 juli 2014.

BillerudKorsnäs - Förpackningstillverkare och varumärkesägare erbjuds
mervärde i form av varumärkesförstärkande, produktivitetshöjande och
miljöbefrämjande förpackningslösningar. BillerudKorsnäs har en
världsledande marknadsposition inom nyfiberbaserade
förpackningsmaterial. Bolaget omsätter ca SEK 20 miljarder och är
noterat på NASDAQ OMX Stockholm. www.billerudkorsnas.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/billerudkorsnas/r/stabilt-resultat-i-andra-kva...
http://mb.cision.com/Main/66/9619087/268621.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.