Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-15

BJÖRN BORG: EGEN E-HANDEL +32% 3 KV, RABATTER TYNGDE BRUTTOMARG

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Björn Borgs nettoomsättning för egen e-handeln
och e-tailers uppgick till 57,8 miljoner kronor under det tredje kvartalet
2019, en ökning om nära 17 procent.

Björn Borgs egen e-handel ökade med 32 procent under kvartalet.

"Framför allt är det vår sportkollektion som driver tillväxten, även om också
underkläder visar på en stark tillväxt, och jag kan konstatera att vår
höstkollektion har fått ett fantastiskt mottagande av våra konsumenter",
kommenterar vd Henrik Bunge i delårsrapporten.

Han lyfter vidare fram att omsättningstillväxten i grossistledet i Holland
ökade med 60 procent exklusive valutaeffekter. Även Sverige, Tyskland och
England visade god tillväxt och i Finland sågs en återhämtning under tredje
kvartalet, från det stora tappet under det andra.

Totalt ökade koncernens nettoomsättning med 13,5 procent, och exklusive
valutaeffekter 11,5 procent.

Bruttomarginalen minskade till 52,5 procent (57,7), eller till 54,3 procent
rensat från valutaeffekter.

"En del av vår omsättningsökning i kvartalet hänför sig till försäljning med
ökade rabatter, detta för att sälja ut delar av lagret inför en förestå3ende
lagerflytt, vilket förklarar delar av vårt marginaltapp", skriver Henri,k
Bunge.

Högre intäkter, men med lägre bruttomarginal och ökade kostnader gjorde att
rörelseresultatet minskade till 33,1 miljoner kronor (37,0).

"En svag krona och ökande nedsättningsgrad är en verklighet vi behöver bli
ännu bättre på att hantera så att också lönsamheten kan öka jämfört med
jämförbara kvartal", avslutar Henrik Bunge.

---------------------------------------
Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.