Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-03-24

Björn Borg: HENRIK BUNGE NY VD FÖR BJÖRN BORG

Henrik Bunge har utsetts till ny VD för Björn Borg. Henrik Bunge har
en gedigen bakgrund från ledande befattningar inom starka varumärken,
senast som VD för Peak Performance och chef för Adidas Group i
Norden. I båda verksamheterna drev Henrik Bunge framgångsrik
organisationsutveckling med starkt mål- och motivationsfokus, och
lyckades skapa tillväxt och resultatökningar under kort tid. Henrik
Bunge tillträder positionen som VD den 1 augusti 2014. Vice VD Henrik
Fischer kvarstår som tillförordnad VD fram till dess.

"Henrik Bunge är en visionär ledare med stor genomförandekraft. Hans
erfarenhet från att leda verksamheter med starka livsstilsvarumärken
med detalj- och e-handel tillför värdefullt kunnande till Björn Borg.
Med den kompetens och energi som Henrik Bunge bidrar med får vi rätt
förutsättningar att utveckla Björn Borg vidare", kommenterar Fredrik
Lövstedt, styrelseordförande i Björn Borg.

Henrik Bunge är 40 år och har en juristexamen från Uppsala Universitet
samt universitetsstudier i ekonomi och marknadskommunikation. Han
kommer närmast från Peak Performance där han var VD 2012-2013.
Dessförinnan var han under sex år verksam inom Adidas Group, bland
annat som försäljningschef och chef för Adidas Groups verksamhet i
Norden med ansvar för varumärkena Adidas och Reebok med 400
medarbetare i åtta länder. Henrik Bunge har också arbetat som
marknads- och säljansvarig inom Hästens Sängar.

"Björn Borg är ett starkt och spännande varumärke med stor potential.
Jag ser fram emot att bli en del av ett starkt team i Björn Borg och
att tillsammans med det fortsätta att utveckla varumärket",
kommenterar Henrik Bunge, tillträdande VD för Björn Borg.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Fredrik Lövstedt, styrelsens ordförande, mobil 0708-595 480,
fredrik.lovstedt@bjornborg.com

Henrik Bunge, tillträdande VD, mobil +46 70-234 76 20
Henrik Fischer, tf VD, telefon 08-506 337 00,
henrik.fischer@bjornborg.com

Informationen är sådan som Björn Borg AB ska offentliggöra enligt
lagen om handel med finansiella instrument eller lagen om
värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande
den 24 mars 2014 kl. 08.55.

----------------------------------------------------------------------

Om Björn Borg
Koncernen äger varumärket Björn Borg och fokus för verksamheten är
underkläder. Därtill erbjuds sportkläder och doft samt via
licenstagare även skor, väskor och glasögon. Björn Borg-produkter
säljs på cirka 25 marknader, varav Sverige och Holland är de största.
Björn Borg-koncernen har egen verksamhet i alla led från
varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i egna Björn
Borg-butiker. Totalt finns 38 Björn Borg-butiker, varav 17 drivs inom
koncernen. Försäljningen av Björn Borg-produkter uppgick 2013 till
cirka 1,5 miljarder SEK i konsumentledet. Koncernens nettoomsättning
uppgick 2013 till 499 MSEK och antalet anställda var 159. Björn
Borg-aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic i Stockholm sedan 2007.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/bjorn-borg/r/henrik-bunge-ny-vd-for-bjorn-borg...
http://mb.cision.com/Main/897/9556285/223851.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.