Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-12

BOEING: BRÄNSLESNÅLA MOTORER BAKOM FELANDE KOMPONENT - NYT

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den komponent som misstänks ligga bakom två
olyckor med Boeings 737 Max 8 var konsekvensen av större och mer bränslesnåla
motorer.

Det uppger flera flygingenjörer som har varit involverade i utvecklingsarbetet
med modellen i ett reportage gjort av New York Times.

De nya och tyngre motorerna som Max 8 anpassades för innebar att planet blev
baktungt. Detta motverkades med det så kallade MCAS-systemet, som har hamnat
i centrum för haveriutredarna efter krascherna i Indonesien och Etiopien med
189 respektive 157 dödsoffer, uppger ingenjörerna.

Systemet, som är ämnat att automatiskt pressa ner flygplanets nos och undvika
så kallad överstegring och förlust av lyftkraft, var del av det "lappverk"
till flygplan som utvecklarna under strikta reglementeskrav fortsatt utveckla
från den sedan 50 år godkända 737:an. Allt för att spara pengar och undvika
kostsamma certifieringsprocesser för en helt ny flygplanstyp.

"Det var ett toppflygplan för 50 år sen, men inte nu längre", sade Rick
Ludtke, en av Boeings tidigare anställda som har varit med och tagit fram
modellen och som beskriver att ingenjörerna "himlade med ögonen" åt planerna
på att utveckla ännu en ny version av 737:an.

Till skillnad från Boeings betydligt modernare 777, 787 samt plan från
konkurrenten Airbus styrs flera manövrer av manuella reglage och inte via
datorkommando, skriver New York Times.

Utvecklarna pekar i reportaget på att flygplanet inte alls är så
högteknologiskt som Boeing vill göra gällande utan att det de facto har en
datakapacitet som en hem-PC från 90-talet och att mjukvaran inte alls är
högteknologisk i någon egentlig mening.

---------------------------------------
Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.