Du är här

2017-06-12

Boozt: Boozt.com lanserar skönhets- och kosmetikkategori

Efter en lång förberedelseperiod lanserar nu Boozt AB (publ) ("Boozt"
eller "Bolaget") sin skönhets- och kosmetikkategori "Beauty by Boozt"
på Boozt.com, med starka internationella varumärken som Estée Lauder,
Clarins, Lancôme, Biotherm, Nuxe och YSL.

Enligt PostNord (källa: E-commerce in the Nordics, PostNord 2017) är
kosmetika och skönhetsprodukter den fjärde största online-kategorin i
Norden. Kategorin står för 19% av alla transaktioner i Norden, och
för 25% i Sverige. Enligt Euromonitor var online-försäljningen av
skönhetsprodukter (Beauty and Personal Care) i Norden endast 11% av
den 56 miljarder kronor stora marknaden.

På denna marknad som har haft en relativt låg del av sin försäljning
online är det därför med stor glädje som Boozt.com lanserar sin
skönhets- och kosmetiksatsning. Detta är en ny kategori på sajten med
ett utbud på över 70 internationella och skandinaviska varumärken,
och med fler än 3000 produkter.

"Många av våra kunder har undrat när vi är redo att sälja kosmetik
online eftersom de anser det vara ett naturligt nästa steg i
upplevelsen av vårt 'online-varuhus'," säger Herman Haraldsson, VD
och koncernchef för Boozt. "Vi är därför väldigt stola över att vi
har lanserat denna nya och viktiga kategori. Kosmetika kompletterar
vårt övriga utbud perfekt, och vi hoppas att våra kunder kommer att
addera kosmetikprodukter till sin varukorg när de shoppar hos oss.
Det kommer även att ge oss ett bra tillfälle till en tät dialog med
våra kunder, då det finns ett stort återköpsmönster inom kosmetika
och skönhetsprodukter. Tidigare i år lanserade vi vår fysiska Beauty
by Boozt-butik i Roskilde, Danmark, och det är med stor glädje och
entusiasm som vi lanserar vårt skönhetskoncept online," avslutar
Hermann Haraldsson.

För mer information, vänligen kontakta:

Boozt AB (publ)
Hermann Haraldsson / VD och koncernchef / Tel: +45 20 94 03 95 /
E-mail: heha@boozt.com

Johan Holmqvist, / Kommunikations- & IR-direktör / Tel: +46 708 37 66
77 / E-mail: jnh@boozt.com

Informationen lämnades för offentliggörande kl. 08.30 CET den 12 juni
2017.

Boozt är ett ledande, snabbväxande och lönsamt nordiskt teknikföretag
som säljer mode online. Boozt hade en nettoomsättning om 1,4
miljarder kronor 2016 och erbjuder sina kunder ett välavvägt och
modernt urval av varumärken, relevanta för ett flertal livsstilar,
huvudsakligen genom sin onlinebaserad multibrandbutik Boozt.com.
Bolaget driver en ändamålsenlig, egenutvecklad och integrerad
teknikplattform som möjliggör för bolaget att kunna erbjuda den bästa
möjliga kundupplevelsen. Med en ökande kundbas på fler än 820 000
aktiva kunder har Boozt.com mer än fem miljoner besök per månad.
Boozt driver förutom Boozt.com även webbutiken Booztlet.com, samt
detaljhandelsbutikerna Booztlet och Beauty by Boozt i Danmark. För
mer information, vänligen besök www.booztfashion.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/boozt/r/boozt-com-lanserar-skonhets--och-kosme...
http://mb.cision.com/Main/15799/2285784/686527.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.