Du är här

2017-09-22

BÖRS: BUBLAR SKA FINNA FRAMGÅNG I POKEMONS FOTSPÅR - VD

STOCKHOLM (Direkt) Spelutvecklingsbolaget Bublar, som är på väg till NGM, ska
använda emissionspengarna till utveckling av platsbaserade augmented
reality-produkter i spåren av Nintendos och Niantic Labs framgångar med
Pokemon Go.

Det säger Magnus Granqvist, vd för Bublar, till Nyhetsbyrån Direkt i en
intervju där han även förklarar varför han anser att bolagets
emissionskostnader på 21 procent är rimliga.

Konceptet augmented reality (AR), eller förstärkt verklighet, kombinerar en
fysisk miljö med datorgenererad miljö. Bublar grundades 2015 och genomför nu
en nyemission om 23,5 miljoner kronor med sista teckningsdag den 26 september
inför listning av bolagets aktie.

Varför anser du att man ska köpa aktier i Bublar?

"Det är en bra möjlighet att investera i ett bolag som jobbar i den spännande
och expansiva sektorn AR som väntas få stor genomslagskraft. Marknaden
uppskattas enligt Digi Capital vara värd 90 miljarder dollar på några års
sikt. Det är mer än för exempelvis virtual reality (VR) som bara är en
tredjedel så stort. Vårt fokus ligger på mobilspel och mobilupplevelser."

Bublar grundades för bara cirka två år sedan - hur mycket har ni hunnit bygga
upp under den tiden?

"Produktmässigt har vi fokuserat på att bygga plattformen med platsbaserad AR,
inklusive vår nya kartserver. Vi har även byggt en integration mot Amazon.
Vidare har vi lagt fokus på att utveckla vår första applikation - den
platsbaserade sociala appen The Social Playground - som tillåter spelarna att
i realtid publicera bilder länkade till fysiska platser via GPS", säger
Magnus Granqvist.

"Organisationsmässigt har vi vuxit till 16 anställda. Det är en mix av
spelutvecklare och ingenjörer. Vår bedömning är att vi ligger i den absoluta
framkanten i kombinationen mellan AR, platsbaserade tjänster och
mobilupplevelser."

Exempel på AR-funktion. Foto: Bublar
I erbjudandet värderas Bublar till 64 miljoner kronor. Är det rimligt med
tanke på att bolaget saknar försäljning?

"Vi har investerat 30 miljoner kronor i utveckling. Även om vi är ett
pre-revenue-bolag så är det investeringar som vi har gjort i teknologi som
värderingen baseras på", svarar Magnus Granqvist.

Han lyfter fram det franska bolaget Zenly som ett startup-bolag med liknande
teknologi.

"De har en realtidsmotor för att kunna spåra sina vänner över världen via GPS.
De har några miljoner användare. Snapchat köpte dem för 213 miljoner dollar.
De stödde aldrig kameraläge och AR, utan hade en ren platsbaserad
realtidsplattform som byggde på snarlik teknologi såvitt vi kan se. Sedan
tror vi att vi har nått lite längre med vissa element."

Vad avser ni göra med emissionspengarna?

"60-70 procent ska gå till fortsatt produktutveckling, framförallt av spel och
applikationer. En del av pengarna går till marknadsföring av dels tjänsterna
och dels av oss som bolag eftersom det ligger i vår strategi att skapa
intressanta samarbeten på varumärkessidan. Vi sneglar på bolaget Niantic Lab
som var med och utvecklade Pokemon Go där en av de stora framgångsfaktorerna
är det kända varumärket", uppger Magnus Granqvist.

Han anser att Bublar inte bara kan förlita sig på att utveckla egna produkter.

"Det blir bättre om vi arbetar tillsammans med andra som redan har ett
upparbetat varumärke med ett community av användare och bra marknadskanaler",
betonar Bublar-chefen.

"Pokemon Go blev världens mest lönsamma app. Man nådde intäkter på 500
miljoner dollar efter 63 dagar och 1 miljard dollar efter sju månader. Det
gör att en hel del varumärken är intresserade av att göra någonting inom det
här tyngre teknikområdet", säger han.

Bublar ser även möjligheter till samarbete med olika teknikbolag inom AR. Det
finns även saker att göra på annonsmarknaden genom olika typer av
konceptspel, tillägger Magnus Granqvist.

Det råder nyhetens behag kring AR - kommer entusiasmen bestå över många år så
att ni hinner få återbetalning på investeringarna innan tekniklandskapet
kanske förändras igen?

"De satsningar på AR-området som görs inom IT-industrin visar att tekniken är
här för att stanna. Det gäller människans förhållningssätt till den
datorisade miljön i allt ifrån konstgjorda världar i VR, till AR där vi tar
del av datorgenererade element i vår vardag. Vi är precis i början av den
utvecklingen. Det är ett område som är förhöjande för mänskligheten, både
beträffande information, kommunikation, underhållning och vårt sätt att
konsumera", säger Magnus Granqvist som beskriver sammanvävningen mellan den
fysiska och virtuella världen är den fjärde vågen inom konsumentelektronik.

"Det finns ingenting som säger att det kommer att vara en fluga, utan det här
kommer att vara lika stort som internet var på 1990-talet", hävdar han.

Andra aktörer såsom Apple satsar på AR - är det en möjlighet eller ett hot för
er?

"Helt och hållet möjligheter. Vi använder deras utvecklingsplattformar. Vi
konceptualiserar exempelvis i Apples AR Kit och genom Googles AR Core. Ett
annat exempel på hur mycket de stora teknikjättarna i USA satsar på området
är Microsofts mixed reality-glasögon Hololens. Dessa bolag vill att ekosystem
byggs och att utvecklarna tar fram applikationer. Vi ska se till att vi kan
hantera deras teknologier och bygga bra spel."

Microsofts mixed reality-glasögon Hololens vid Bublars kontor i Stockholm.
Foto: Bublar
Bublars emissionskostnader på 5 miljoner kronor utgör drygt en femtedel av
emissionen på 23,5 miljoner kronor. Tycker du att emissionskostnaderna är
höga?

"Procentuellt blir de höga när emissionsstorleken är relativt liten, om man
jämför med när ett mer moget bolag tar in kapital. Det finns alltid en viss
standardkostnad."

Hur mycket av dessa 5 miljoner är garant-ersättning?

"10 procent av garantivolymen på 15 miljoner kronor, alltså 1,5 miljoner
kronor till garanterna."

Och övriga 3,5 miljoner kronor är till rådgivare?

"Ja, resterande 3,5 miljoner avser arvode till olika rådgivare samt
marknadsföringskostnader i olika medier. Marknadsföringskostnaderna i samband
med transaktioner av denna typ har successivt ökat till följd av mängden nya
bolag som har kommit ut på kapitalmarknaden. Det är lätt att försvinna i
bruset annars."

Det var ganska många mindre garanter och privatpersoner i listan, snarare än
bara en stor?

"Vi har LMK Venture Partners som garanterar 29,8 procent. Fondkommissionären
har satt ihop den biten."

G&W Fondkommission, som ni har anlitat, fick av SvD Börsplus lågt betyg för
bland annat lång väntetid från sista teckningsdag till första handelsdag. Ni
räknar enligt prospektet med att det kommer ta cirka en månad. Är det lagom?

"Jag har ingen erfarenhet av hur lång tid det brukar ta. Den frågan får du
ställa till G&W. Det avgörs delvis tillsammans med NGM. Men vi har sagt
senast den 31 oktober så vi hoppas att det ska kunna ske tidigare i oktober."

Vilka utmaningar ser ni kring att ta betalt för mobilspel?

"Det är hård konkurrens om konsumenternas tid och pengar. Det är en
'hit-driven' marknad som med andra underhållningsprodukter inom film, musik
och spel. Vi försöker skilja ut oss genom att göra nyskapande produkter via
vår tekniska udd", säger Magnus Granqvist.

Han beskriver det som att det finns en "tratt" med Appstore och Google Play i
västvärlden. Några få bolag ligger ständigt på topp 10-listorna och genererar
de stora intäkterna.

"För att konkurrera behövs nya spel och tjänster. I takt med att våra
smartphones blir alltmer kraftfulla kan vi genom att hantera tekniken tidigt
vara med och skapa nya spännande tjänster med mer interaktion, gest-styrning,
realtidssimuleringar och där man spelar tillsammans med tusentals andra
användare", fortsätter han.

"Samtidigt har vi en trygghet i att vi har en egen mjukvaruplattform som gör
att vi kan få ut mer produkter snabbare. Vi står inte och faller med enskilda
produkters framgång utan kan relativt lätt modifiera och trycka ut nya."

Hur stor del av er mjukvaruplattform är egenutvecklad? Har ni patentskydd?

"Allt är egenutvecklat. Det finns saker som går att patentpröva, men vi har
inga färdiga patent. Teknologi är färskvara. Vi har inte fokuserat på
patentskydd hittills utan vi vill främst ta fram produkter som kan generera
intäkter."

Platsbaserad augmented reality. Foto: Bublar
Tror du att majoriteten av era intäkter framöver kommer att komma från
egenutgivna titlar eller från samarbeten med bolag med kända varumärken?

"Det är svårt att säga i det här läget. Jag tror att det blir en mix. I
samarbeten är det vanligt att royalty betalas. Spelutvecklaren Niantic får
Pokemon-intäkter från kunderna och sedan går en royalty till Nintendo."

Går det bra att sälja globalt med kontor bara i Sverige?

"När det gäller digital lansering och marknadsföring spelar det egentligen
ingen roll var i världen man sitter. Generellt sitter vi bra positionerade
eftersom Stockholm och Skandinavien ligger långt fram inom teknologi i
allmänhet, mobiltelefoni och användande. Sverige har dessutom en av världens
mest framstående spelindustrier. Var tionde världsmedborgare har någon gång
spelat ett svenskutvecklat spel, tack vare Mojang, King, Massive och de andra
spelutvecklarna som har byggt det svenska spelundret."

Har ni tillräckligt med säljare och marknadsförare för att nå ut så stort som
ni vill?

"Vi har en marknadschef som kommer från Googles nordiska marknadsteam. Bublar
har förstås bara 16 anställda och vi behöver stärka upp på en rad delar. Nu
är vi en komplett spelstudio med en bra back-end-avdelning för att kunna
hantera datatrafik för multiplayerspel. Men vi har också en
move-to-market-strategi. Vi är inte bara spelutvecklare - vi har intern
kompetens på digital marknadsföring och lansering av digitala produkter."

Ni har som mål att börja generera intäkter första halvåret 2018?

"Vi har inte preciserat exakt under vilken månad, men de första intäkterna
från våra produkter ska komma då ja."

Vad talar för att er intäktsförmåga är stark?

"Att vi gör en annorlunda typ av mobilspel och mobilapplikationer som än så
länge är unika jämfört med de spel som presenteras nu. Det finns en teknisk
höjd som gör att det blir nya features som man inte har testat tidigare."

Försäljningen kan ju få en viss startsträcka. Är avsikten att den pågående
nyemissionen är den sista eller räknar ni med att genomföra ytterligare
kapitaltillskott?

"Även om det är en 'hit-driven' marknad är vårt mål att nå ett positivt
kassaflöde baserat på det emissionskapital vi tar in nu."

Hur går det med det operationella målet att lansera samarbete med ett globalt
varumärke under 2017?

"Vi har inledande diskussioner."

En risk ni nämner i prospektet är personberoende. Är det svårt att behålla
programmerare på den h...

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.