Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-04-10

Börsveckan: Köp Done, Stora Enso, Meda och H&M

(SIX) Börsveckan lämnar fyra köprekommendationer och
avvakta-rekommendation för fyra aktier i den senaste utgåvan.
Köpråden lämnas för Done, Stora Enso, Meda och H&M. Avvakta
rekommenderas för Rottneros, KappAhl, AstraZeneca och Jays.
Mediabolaget Done fortsätter att leverera goda vinster och
med ett betydligt större inslag av digital media finns det goda
förutsättningar att hålla en hög tillväxt framöver. Till p/e 7
är aktien klart köpvärd, bedömer Börsveckan. Direktavkastningen
är höga 7,2 procent. Tidningen anser att värderingen är billig
även om ett bolag som Done alltid ska värderas med en rabatt på
grund av att branschen är starkt konkurrensutsatt och
inträdesbarriärerna låga.
Rottneros noterade ännu ett förlustår 2011. Utsikterna för i
år är betydligt bättre, men det är tveksamt om bolaget tjänar
tillräckligt mycket för att försvara dagens värdering. Tidningen
bedömer att risken i aktien är fortsatt stor. Aktien är högt
värderat till p/e runt 17. I förhållande till eget kapital på
6,65 kronor per aktie är värderingen låg, men tidningen frågar
sig vem som skulle vilja ta över bolagets tillgångar till det
priset.
Stora Enso går nu efter flera års genomgripande
strukturarbete på offensiven i Kina. Det kan bli bra, bedömer
tidningen. Bolaget bedöms tjäna runt 4 kronor per aktie i år och
drygt 5 kronor under 2013. Det ger p/e 11 räknat på nästa års
resultat, vilket kan tyckas aningen högt för ett cykliskt bolag.
Å andra sidan ligger direktavkastningen på 5,5 procent och
företagsledningens beslutskraft inger förtroende, anser
Börsveckan som upprepar sin köprekommendation från oktober.
Meda är en av årets förloraraktier efter en kalldusch i
bokslutet. Bolaget aviserade bland annat att
marknadsföringskostnaderna kommer att öka i år. Aktien värderas
till 10 gånger bolagets vinstförmåga samtidigt som
direktavkastningen är 3,7 procent. Det känns okej köpvärt,
bedömer Börsveckan och upprepar sitt gamla köpråd för aktien.
KappAhl har stora problem just nu. Trots det är aktien upp
med 15 procent i år. Det ger ett bra läge att kliva av aktien,
bedömer tidningen. Riskerna i balansräkningen är för höga i
dagsläget för att aktien ska vara köpvärd idag. Det är oklart
hur länge den svaga marknaden håller i sig och det finns
betydligt bättre alternativt i klädsektorn som tar bättre höjd
för en fortsatt svag marknad, exempelvis MQ och H&M, bedömer
Börsveckan.
Klädjätten H&M är alltid köpvärd på lång sikt, enligt ett
vanligt påstående. Börsveckan anser dock att det även på kort
sikt finns anledning att äga aktien efter en stark
försäljning under mars. Tidningen bedömer att så länge
tillväxten är över 10 procent så är värderingen attraktiv, inte
minst på grund av den höga stabila direktavkastningen. Med tanke
på hur pass bra innevarande kvartal har börjat så bedömer
Börsveckan att prognoserna för nästa års tillväxt kan komma att
skruvas upp under året och att det i så fall kan utgöra en
trigger för aktien. Tidningen upprepar sin köprekommendation
från februari.
AstraZeneca är lågt värderat men lär så förbi. Aktien har
gått sämre än många jämförbara bolag och frågetecknena är många.
Bolaget har en direktavkastning på 7 procent och värderas till
p/e 7. Men för alla andra än utdelningsrävar så framstår
AstraZeneca som en kall aktie. Det finns ingen vinsttillväxt att
tala om och tidningen bedömer att det låga p/e-talet kommer
kvarstå. Börsveckan är neutrala till aktien.
Det lilla elektronikföretaget Jays på First North är ett av
årets stora kursvinnare. Företaget har medvind men det bär mot
att hoppa på aktien efter en uppgång på 170 procent, bedömer
Börsveckan. Jays utvecklar musikhörlurar främst till iPhone och
iPad. Börsvärdet är efter utspädning 140 miljoner kronor. Det är
rätt saftigt för en firma som omsätter knappt 50 miljoner kronor
även om tillväxten är kraftig, bedömer tidningen. Börsveckan har
svårt att se vilka unika konkurrensfördelar som ska försvara
bolagets tillväxt och bruttomarginaler på sikt. Marknaden
tenderar också att undervärdera svårigheter i bolag som är inne
i en bra trend.
Slutligen gör tidningen inga förändringar i sin
aktieportfölj.

Jesper Rooth, tel +46 31-350 64 65
jesper.rooth@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.