Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-02-26

Candyking Holding AB: Kvartalsrapport oktober-december 2015

Fjärde kvartalet

· Volymen minskade med 16,1 % i det fjärde kvartalet, förklarat av
en svag försäljning i Sverige till följd av förlorade kundavtal.

· Nettoomsättningen minskade med 11,4 % till 397,0 Mkr (448,0).
Justerat för förändrade valutakurser uppgick minskningen till 11,5 %

· Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 18,8 Mkr (21,5).
· Den minskade försäljningen i Sverige kompenserades till viss del
av fortsatt positiv volymutveckling i Norge och Danmark.

· Kassaflödet från den löpande verksamheten minskade till 39,6 Mkr
(78,6).

Helår

· Volymen minskade med 19,0% som ett resultat av förlorade kontrakt
i Sverige och Finland.

· Nettoomsättningen minskade med 13,7 % till 1 525,7 Mkr (1 768,6).
Justerat för förändrade valutakurser uppgick minskningen till 15,6%.

· Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 39,8 Mkr (69,3).
Försämringen förklaras av den lägre försäljning i Sverige och
Finland.

· Försäljning och lönsamhet har utvecklats positivt i Norge, Danmark
och Storbritannien.

· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till Mkr 99,4
(21,9), en förbättring med 77,5 Mkr.

VD-kommentar

"Candyking avslutade året med ett rörelseresultat om 19 Mkr i fjärde
kvartalet, knappt 3 Mkr lägre än föregående år. Framgångar i
Storbritannien, Norge och Danmark tillsammans med genomförda
kostnadsbesparingar gör att den kraftiga volymnedgången på den
svenska marknaden till stor del kompenserats. Nettoskulden fortsätter
att minska och är nu 749 Mkr. Till följd av den allt tuffare
konkurrenssituationen kommer ytterligare anpassningar ske på
kostnadssidan under inledningen av 2016.", säger Fredrik von
Oelreich, VD och koncernchef på Candyking.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik von Oelreich, VD och koncernchef, +46 (0)8 795 03 00

Om Candyking
Candyking grundades 1984 och är den ledande aktören inom lösviktsgodis
i Norden, Storbritannien och Irland samt har verksamhet i Polen.
Candyking som idag finns på fler än 9 000 försäljningsställen
erbjuder butiker ett helhetskoncept som inkluderar produkter,
inredning samt tillhörande butiks- och logistiktjänster. Candykings
koncept och varumärken inom konfektyr är Candyking, Karamellkungen
och Candyking Favourites. Candyking är även en ledande lösviktsaktör
inom natursnacks i Sverige och Finland under varumärket Parrots.
Bolaget omsatte cirka 1,5 miljarder kronor 2015. Mer information
finns tillgänglig på www.candyking.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/candyking-holding-ab/r/kvartalsrapport-oktober...
http://mb.cision.com/Main/8271/9924947/482112.pdf
http://mb.cision.com/Public/8271/9924947/94e03a843de4936b.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.