Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-19

CATENA MEDIA: 2 KV SVAGARE ÄN VAD VI SJÄLVA FÖRVÄNTAT OSS - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Catena Medias rapport för det andra kvartalet
var sämre än motsvarande period förra året, sämre än vad analytikerna hade
befarat och sämre än vad bolagsledningen själva hade kalkylerat inför
delårsperioden.

"Vi hade inte räknat med att förändringarna i England och Frankrike skulle
hända", säger kundanskaffningsbolagets vd Per Hellberg till Nyhetsbyrån
Direkt.

I rapportens vd-ord listar Per Hellberg anledningar till det försvagade
resultatet. Utöver avsaknaden av fotbolls-VM pekar han framförallt på att
nya, plötsliga regelförändringar på den brittiska och på den franska
marknaden vilka båda står för en betydande del av Catena Medias europeiska
verksamhet.

Regelförändringarna i Storbritannien gjorde att den brittiska marknaden i det
andra kvartalet påminde om stilleståndet på den svenska marknaden i det
första kvartalet, enligt Per Hellbergs resonemang.

"Sedan har vi även behövt göra våra förändringar på våra sajter i Frankrike
efter krav från de regulatoriska myndigheterna", säger han med löftet om att
de franska intäkter "någonstans kring mitten" av det tredje kvartalet ska
vara tillbaka på samma nivå som före de senaste regeländringarna.

Per Hellberg vittnar även om en rejäl trafikökning på bolagets brittiska
sajter första veckorna i augusti, när Premier League dragit i gång igen, i
förhållande till perioden som präglades av regeländringar och låg
sportaktivitet.

Är det inte så det har låtit från Catena Media det senaste året - att det
hela tiden ska bli bättre nästa
kvartal eller nästa halvår?

"Vi kan ju bara råda över de saker vi själva gör, som exempelvis att förbättra
vår produkt. Det som har hänt de senaste kvartalen är att marknaderna och de
regulatoriska regelverken har förändrats - de kan inte vi styra över", svarar
Per Hellberg som för närvarande inte kan se några förbättringar på den
svenska marknaden, som omreglerades vid årsskiftet.

Utöver att peka på ett ökat operativt kassaflöde i det andra kvartalet betonar
Per Hellberg flera gånger under intervjun att tredje kvartalet startat bättre
för bolaget. Hans optimism grundar sig bland annat på USA, där bolaget från
och juni har börjat slussa trafik till sina kunder.

Han är sparsam med konkret information om hur USA har presterat i det andra
kvartalet men säger att den amerikanska marknaden nu står för mer än 10
procent av koncernens omsättning (var cirka 10 procent i det första kvartalet
enligt vad Per Hellberg uppgav i maj).

Per Hellberg, som säger att juli var en "fantastisk bra" månad för bolaget i
USA, upprepar även bedömningen att vinsten i USA kan dubblas under det andra
halvåret i förhållande till motsvarande period 2018.

Catena Media redovisade ett ebitda-resultat på 9,4 miljoner euro för det andra
kvartalet 2019, motsvarande en marginal om 39,7 procent.

Väntat enligt fem analytiker i Bloombergs sammanställning var ett
ebitda-resultat på 11,3 miljoner euro och en marginal på 43,0 procent.

Intäkterna, som backade med 10 procent organiskt, uppgick till 23,7 miljoner
euro. Här hade analytikerna räknat med intäkter på 26,3 miljoner euro.

I en kommentar inför rapporten varnade Pareto, som har en köprekommendation på
aktien, för att ökade regulatoriska krav i Storbritannien riskerade att
påverka Catena Medias intäkter. Pareto trodde att den organiska tillväxten
skulle summeras till -7 procent för kvartalet.

---------------------------------------
Martin Hävner +46 8 5191 7919

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.