Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-12

CATENA MEDIA: "DET ÄR SMÅSPARARE SOM SÄLJER" - BODENHOLM

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Aktien i Catena Media har fallit ytterligare
drygt 30 procent sedan rapporten för det fjärde kvartalet. Men två av bolaget
största ägare, hedgefonden Bodenholm och investmentbolaget Öresund,
deklarerar fortsatt stark tilltro till bolaget.

"Catena Media är i en omställning från ett entreprenörsföretag till ett större
bolag med business i USA och andra kontinenter, vilket medför ökade kostnader
samtidigt som de åkt på smällar i UK förra kvartalet. Man kan även förvänta
sig att Sverige är tufft, om man läser operatörerna rätt. Så för långsiktiga
investerare så är detta rätt tillfälle att våga gå emot strömmen, just nu är
det småsparare som säljer", skriver Bodenholms förvaltare Per Johansson, som
är på resande fot, i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Han menar att situationen i Catena Media för närvarande påminner om
situationen för Kambi under 2017.

"Framtiden såg ljusare och ljusare ut, men kortsiktigt åkte de på lite smällar
och aktien kändes bottenlös tills storägaren Anders Ström storköpte aktier
och byggde förtroende för Kambi långsiktigt", lyder Per Johanssons parallell
till bettingunderleverantören Kambis kursmässiga svacka för omkring två år
sedan.

Bodenholm gick in Catena Media hösten 2018. Till dags dato har det inte varit
någon bra affär alls.

Bodenholm är Catena Media största ägare och ägde i slutet av februari 5,3
miljoner aktier, motsvarande 9,3 procent. Större del av innehavet köptes in
hösten 2018 när aktien handlades på helt andra nivåer - från en bit under 80
kronor till uppemot 116 kronor. På onsdagen noteras den kring 56 kronor och
sedan nyår uppgår fallet till 43 procent.

"Det är givetvis tungt att se kursen ned så mycket year to date, men det är en
del av detta jobb. Det är intressant att se hur en aktie kan gå från
småsparardröm till absolut paria. Frågan är om det underliggande värdet rört
sig lika mycket och hur man kommer se på det vid samma tidpunkt nästa år när
vi vet mer om USA och omställningen", skriver Per Johansson.

På tisdagen rapporterar Dagens Industri att ledningen för Catena Media har
försökt tona ned förväntningarna på det första kvartalet och på onsdagen
rapporterar tidningen att en analytiker, oklart vilken, som följer bolaget
har skruvat ned sitt vinstestimat med 20 procent för det första kvartalet.

"Köper man nu så är det som jag sagt tidigare inte för att det blir rock and
roll i första halvåret 2019, utan för att omställningen sker under året och
man gradvis förbättrar kärnverksamheten och sen börjar man addera intäkter
ordentligt i USA 2020", resonerar Per Johansson.

Han säger att Bodenholm köpt fler aktier i Catena Media på senare tid, men
vill inte avslöja hur mycket. Nu hoppas han att bolagsledningen följer efter.

"Insiders har köpt lite, men vi förväntar att se mer om man tror på detta. Det
gäller såväl ledning samt även nuvarande styrelse där man kan förvänta sig
större personligt ägande", säger Per Johansson som uppenbarligen vill sätta
press på styrelsen och ledningen att ha egna pengar investerade i bolaget.

Även Öresund, med 8,6 procent av aktierna och fjärde största ägare, säger sig
ha en intakt tro på kundanskaffningsbolaget vars alla förvärv inte levererat
som tänkt och enligt flera bedömare har expansionen i form av en
finansvertikal blivit ett misslyckande.

"Vi har inte ändrat vår inställning till Catena Media. Vi tror långsiktigt på
bolaget", säger Nicklas Paulsson, Öresunds vd, till Nyhetsbyrån Direkt.

Han säger att Öresunds arbete med Catena Media går via styrelsen där
investmentbolagets representant heter Øystein Engebretsen.

"Vi läser 'blänkarna' i media som alla andra", säger Öresunds vd Nicklas
Paulsson apropå Catena Medias påstådda förväntningssänkande analytikermassage
inför rapporten för det första kvartalet.

Catena Media redovisade den 7 februari ett ebitda-resultat på 12,0 miljoner
euro för fjärde kvartalet. Tre analytiker hade i snitt väntat sig ebitda på
13,2 miljoner euro. Vd Per Hellberg sade sig inte vara nöjd och pekade främst
de brittiska öarna där fler bettingoperatörer dragit ned på marknadsföringen
på grund mer omfattande reglering.

---------------------------------------
Martin Hävner +46 8 5191 7919

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.