Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-18

CATENA MEDIA: START PENNSYLVANIA INGET HOT MOT TILLVÄXT 4KV- VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fortsatt tuffa förhållanden i Europa och en
något sämre start i Pennsylvania än beräknat hotar inte tillväxten i det
fjärde kvartalet.

Det säger vd Per Hellberg till Nyhetsbyrån Direkt efter rapporten för det
tredje kvartalet.

Tidigare kvartalet under 2019 har den europeiska affären för Catena Media, och
för speloperatörerna, tyngt intäkter och resultat. Men nu menar Per Hellberg
att en europeisk botten att ta spjärn emot börjar synas.

"Det som inte biter ordentligt är den europeiska marknaden och det har vi sett
i de flesta rapporten nu att England och Sverige är tuffare och så även för
oss, men där ser vi inte heller att det kommer att tynga oss framåt. Vi har
hittat en nivå att kunna fortsätta på men att vi driver på affären i övriga
marknaden", säger Per Hellberg.

Med övriga marknader avser vd:n dels Japan, där bolaget under det tredje
kvartalet lanserat Ask Gamblers som bidragit till den sekventiella ökningen
från det andra kvartalet, men så klart också jättemarknaden i väst, USA, som
bär en stor del av bolagets förväntade tillväxt på sina axlar.

I det andra kvartalet uppgav bolaget att andelen av bolagets intäkter från den
amerikanska marknaden uppgick till 10 procent, men att det fann potential att
nå en andel om 25 procent innan årets slut.

I det tredje kvartalet hade USA-andelen ökat till 17 procent, detta trots att
starten i Pennsylvania inte blev så stark som bolaget hade räknat med.
Orsaken till den något svagare starten var främst på att delstatens uppstart
försenades, vilket gjorde att det fanns för få operatörer som kommit ur
startblocken inför NFL-säsongen.

"Ju fler operatörer som är på plats desto mer budgivning blir det på den
trafik vi har, och här var det i stort sett bara en operatör när vi drog i
gång, vilket gör att vi inte kunde maximera prissättningen. Så ja, vi hade
räknat med högre intäkter, men vi är nöjda men det finns mer potential helt
klart", säger Per Hallberg.

Men trots att september i den viktiga delstaten blev lite under
förhoppningarna ser vd:n inte några hot mot tillväxten i det fjärde
kvartalet. För även om september är den enskilt största månaden, är det hela
fjärde kvartalet totalt sett större än det tredje.

"Normalt så ska kvartal fyra komma ut på samma nivå som kvartal tre, därtill
har vi Indiana som har släppt på, så vi tror att vi kan göra ett bra fjärde
kvartal även om sportnivån är något mindre", säger Per Hellberg.

I det tredje kvartalet ökade investeringsnivån i USA och i rapporten skriver
bolaget att den väntas fortsätta öka. Dels handlare det om framåtblickande
investeringar i form av nya sajter i de delstater som ännu inte öppnat upp,
dels om ökade marknadsföringskostnader för att ta andelar.

Bolaget finanschef Erik Edén vill inte ge några detaljer om hur stora
kostnadsökningen kommer att vara, men menar att det handlar om löpande
investeringar som inte kommer att medföra några "extraordinära
kostnadsökningar".

"Vi förbereder oss i många stater och det gör att vi ökar den operationella
kostnaden i form av personalkostnaden något, och det kan ge viss effekt på
marginalen men det ska inte ge några stora slag", säger finanschef Erik Edén
till Nyhetsbyrån Direkt.

I det tredje kvartalet var omsättningen 5 procent lägre än i motsvarande
kvartal föregående år, men 11 procent högre än i det andra kvartalet. Det var
något bättre än vad analytikerna i Infront Datas estimatsammanställning hade
räknat med. Resultatet på ebitda-nivån kom i princip in i linje med
analytikernas förväntningar.

---------------------------------------
Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.