Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-04-18

CDON: Expansionskostnaderna blev lite högre än man trott - VD

(SIX) Internethandelsbolaget Cdons resultat före skatt
backade till -18 miljoner kronor från 17 miljoner under det
första kvartalet 2012. Bolaget har fått dras med en del väntade,
och kanske något oväntade, engångskostnader under perioden, som
bidragit till att minska siffrorna.
Försäljningen i Tyskland har överträffat bolagets egna
förväntningar. Det har resulterat i ett underskott på cirka 20
miljoner kronor från den tyska verksamheten i perioden, vilket
var högre än förväntat. Bolaget har också upplevt en högre
returgrad i Tyskland, vilket föranlett en förändring i
segmentets returavsättningsmodell. Detta har medfört en
engångspost om -7,0 miljoner kronor.
Förutom det har Cdons Internetbutik Nelly under kvartalet
påbörjat en lagerflytt till större lokaler, vilket bedöms
medföra engångskostnader om 22 miljoner kronor fördelade över
första, andra och tredje kvartalet 2012. Av dessa
engångskostnader har 7,0 miljoner kronor belastat det första
kvartalet.
Cdons vd Paul Fischbein tycker ändå generellt att rapporten
är bra, och i en intervju med Nyhetsbyrån SIX lyfter han bland
annat fram försäljningstillväxten om 67 procent under kvartalet.
Det är lite bättre än vad bolaget självt räknat med.
"Försäljningen över hela linjen är snudd på lite överleverans
inom varje segmentet. Tittar man längst ned i resultaträkningen
två väldigt stabila segment, Underhållning och Hälsa som
överlevererar lite. Sedan har vi Hem & Trädgård som är ungefär i
linje, och sedan har vi Mode som ligger under det som både
externt och internt kanske hade planerats", säger Fischbein.
Det som Fischbein säger sig vara besviken på, det är just att
expansionskostnaderna blivit högre än vad man trodde på.
"Flytten är definitivt ingen överraskning, det ligger enligt
plan", säger han.
Problemen i Tyskland har Cdon satt in ett par åtgärder emot,
och de ska man lösa, säger Fischbein.
"Vi kommer att se över prissättning, se över om vi ska plocka
bort en del produkter som har en hög returgrad, vi kommer se
över marknadsföringsmodellen i Tyskland. Med den returgrad som
vi ser i Tyskland går det inte att köra exakt samma modell, vi
måste anpassa den", säger han, och tillägger att det kommer att
gå ganska fort att få bukt på problemen.
"Det är inom detta kvartal, sedan får vi se om vi får
omedelbar effekt", säger han.
Bortsett från att det kostat lite för mycket i Tyskland
förändras inte Cdons långsiktiga plan för Nelly, och Fischbein
menar att lanseringen av Nelly i Storbritannien under förra
veckan är ett bevis på att man inte drar ned på tempot.
"Det känns bra, vi får in ordrar men det är jättesmå volymer
och det är alldeles för tidigt att uttala sig om det", säger han
om Storbritannien.
Planen att lansera Nelly globalt kvarstår alltså. Den globala
sajten kommer att fungera som EU-sajten: man kommer alltså att
kunna handla över hela världen när sajten lanseras. Lagret
kommer dock att finnas kvar i Sverige, på den nya platsen.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.