Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-05-06

Cefour: Säljer varumärket LO Smith till The Absolut Company för 1 MEUR

Cefour Wine & Beverage Partihandel AB (publ) har tecknat avtal med The
Absolut Company/Pernod Ricard om att sälja varumärket L.O. Smith.
Försäljningssumman uppgår till 1 MEUR, medel som kommer att användas
för Cefours fortsatta expansion och försäljningsarbete.

I februari 2016 förvärvade Cefour Wine & Beverage AB (publ) samtliga
aktier i L.O. Smith Holdings AB med dotterbolag, vilket bland annat
inkluderade ett antal varumärken kopplade till namnet L.O. Smith.

Cefour och dotterbolaget L.O. Smith Holdings AB har nu tecknat avtal
om att sälja varumärkesrättigheterna till L.O. Smith till The Absolut
Company/Pernod Ricard för en kontant köpeskilling om 1 MEUR, som
erläggs den 1 juli 2016.

"Efter förvärvet av L.O. Smith AB har vi gjort en omfattande analys av
verksamheten och dess samtliga tillgångar. För att skapa bäst
förutsättningar för ökad försäljning och geografisk expansion har vi
fattat beslut om en ny varumärkesstrategi för hela vår
produktportfölj och den här överenskommelsen ligger helt i linje med
vår strategi. Förutom att ge Cefour ett kapitaltillskott är det
glädjande att vi nu även stärker vår relation med The Absolut Company
och Pernod Ricard för framtiden." säger Mats Jämterud,
styrelseordförande för Cefour.

L.O. Smith var den entreprenör som skapade Absolut Rent Brännvin 1879,
som är ursprunget för Absolut Vodka och som produceras och tillverkas
i Åhus i Skåne.

"Det känns mycket bra att varumärket L.O. Smith nu fullt ut är en del
av Absolut Vodka och Pernod Ricard. Vi är stolta över vårt ursprung
och vår upphovsman och vi är glada och tacksamma över att Cefours
ledning möjliggör ett återbördande av L.O. Smith-varumärket till, där
det enligt oss, hör hemma." säger Rolf Cassergren, Vice President,
The Absolut Company / Pernod Ricard.

Under affärens villkor kommer Cefour att senast 30 september 2016 att
byta de företagsnamn som idag innehåller namnet/varumärket L.O.
Smith. Cefour har från affärens genomförande 12 månader på sig att
fasa ut allt material såsom emballage, etiketter etc. samt byta namn
på varumärken och produkter med namnet L.O. Smith. Cefour har idag
ett mindre antal produkter som marknadsförs till konsument under
varumärket L.O. Smith, och deras totala försäljning motsvarade c:a 5
procent av Cefour-koncernens totala försäljning under 2015.

"Den här affären ger oss möjlighet att fortsätta det offensiva arbetet
med att utveckla och investera i vår löpande verksamhet med utökad
produktionskapacitet och ökad försäljning på fler marknader som
primärt fokus samt stöttar även vår strategi kring att genomföra fler
förvärv framöver." säger Henrik Sundewall, VD för Cefour

För ytterligare information, kontakta:

Henrik Sundewall, VD, Cefour Wine & Beverage Partihandel AB (publ)
E-post: henrik.sundewall@cefourwine.com
Telefon: 076-877 00 00

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/cefour/r/saljer-varumarket-lo-smith-till-the-a...
http://mb.cision.com/Main/11623/2003845/512171.pdf

Författare ATORG

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.