Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-03-11

CLAS OHLSON: ALL ANLEDNING TRO MARGINALGUIDNING HÅLLER - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Clas Ohlson ser i dagsläget ingen väsentlig
resultateffekt från coronavirusets utbredning och det finns all anledning att
tro att bolaget når sin marginalprognos för innevarande räkenskapsår.

Det säger vd Lotta Lyrå till Nyhetsbyrån Direkt.

Clas Ohlsons rörelsemarginal på rullande tolv månader, fram till och med
januari i det brutna räkenskapsåret maj 2019-mars 2020, uppgick till 5,8
procent.

"Med det resultat vi nu levererar så har vi all anledning att tror att vi
kommer att leverera inom den guidning vi gett på 4-6 procent", säger vd:n.

Vad gäller coronaviruset uppgav Clas Ohlson i början av februari att inga
väsentliga affärsstörningar förutsågs. Sedan dess har bolaget valt att inte
kommentera frågan.

"Den här utvecklingen följer man lite timme för timme och dag för dag nu så
det är väldigt mycket en nulägesbild. Om jag gör en nulägesbild just nu så
ser vi inga väsentliga resultateffekter. Det är till följd av att vi hittills
väl lyckats parera, haft det säkerhetslager vi behövt och lyckats servera
kunden med alternativa produkter", säger Lotta Lyrå och fortsätter:

"Framåt blir det mycket en fråga om hur spridningen i Norden kommer att
påverka. Där kan man tänka sig många olika konsekvenser, allt från att det
blir andra trafikmönster, att man handlar mer digitalt eller att man
spenderar mer tid hemma och därmed kanske använder mer av våra produkter".

I den tidigare delårsrapporten i december uppgav Clas Ohlson att
pilotprojektet med Amazon i Storbritannien skulle tas vidare till nästa steg.
Piloten omfattade ungefär 100 produkter och budskapet i december var att det
antalet skulle öka betydligt.

"Det är på gång. Det ligger fortfarande framför oss på grund av att det är en
teknisk förändring också för att få effektivitet i flödet. Det har varit
flera dimensioner. Det ena har varit antalet produkter det andra vilken typ
av produkter. Vi har gått hårt med egna varumärken och vi testar också olika
typer av sortiment. Men vi ser fortsatt otroligt fina resultat i den kanalen
så det kommer vi att fortsätta att jobba med", säger Lotta Lyrå.

Clas Ohlson har sedan en tid stängt sin sista tyska butik för att enbart satsa
på e-handel.

Hur går det med onlinesatsningen i Tyskland?

"Affären lever men vi investerar inga betydande medel i till exempel
marknadsföring för vi vet att vi har lite långa leveranstider just nu. Vi
jobbar på ett annat upplägg och vi kommer att komma tillbaka i samband med
nästa rapport med mer information kring framtiden", säger Lotta Lyrå.

I början av september 2019 inleddes ett samarbete med den norska nätbutiken
för mat, Kolonial.no. Initialt omfattade samarbetet cirka 200 Clas
Ohlson-produkter. Enligt vd:n är det fortfarande ungefär 200 produkter.

"Det tickar på väldigt bra och det har mottagits otroligt väl. Vi har jobbat
väldigt mycket med att hitta rätt produkter. Det är inte samma 200 produkter
som det var i höstas utan det är andra 200 produkter. Jag skulle säga att det
här är enligt den plan vi hade. Vi kunde givetvis ha väntat med att gå live
men vi tror mycket på att hellre lansera lite snabbare och testa i
verkligheten och det här är i linje med det", säger Lotta Lyrå.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.