Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-13

CLAS OHLSON: CLICK & COLLECT-KUNDER HANDLAR FÖR MER - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Enligt Clas Ohlson har bolagets
Click&Collect-lösningen fått "något av ett genombrott" under julhandeln då
var tredje kund valde att få sin onlinebeställning levererad till en butik.

"Det är fortfarande i en första fas, men det är uppenbart att det är ett
leveransalternativ som kunderna upplever som positivt. Det andra är att det
är det absolut mest lönsamma sättet för oss att leverera onlineorder", säger
vd Lotta Lyrå till Nyhetsbyrån Direkt.

Ni uppger att Click&Coll e ct bidrar till att driva trafik till butik . Men
hur är det med konverteringen, hur många köper något mer i butikerna?

"I ett första läge har vi haft fokus på att få det att fungera och hantera det
i julhandeln. Nu i fas två kommer vi titta på olika sätt att dra nytta av den
här kundtrafiken", säger hon.

De Click&Collect-order bolaget hittills haft har ett 82 procent högre kvitto
än de kunder som handlar i butik, enligt Lotta Lyrå.

För ett drygt år sedan aviserade Clas Ohlson ett samarbete med Mathem i
Sverige där kunderna ska kunna beställa delar av Clas Ohlsons sortiment via
MatHem.se och få varorna levererade till dörren.

"Geografiskt täcker vi det område som Mathem täcker och det är 50 procent av
Sveriges befolkning. Vad som sedan händer med Mathems upptagningsområde i ett
nästa steg får man återkomma till när det händer något kring det. Antalet
produkter går lite upp och ner med säsong, det ligger någonstans runt 2.000.
Men det kommer att öka", säger Lotta Lyrå.

Tanken är också att kunder som handlar via Clas Ohlsons egen e-handelskanal
ska kunna välja att få produkterna levererade hem till dörren via Mathem.

När tar ni det steget?

"Vi har inte satt ett konkret lanseringsdatum för det. Men det finns fortsatt
i planen", säger vd:n

Vad gäller Clas Ohlsons arbete med att stänga butikerna i Storbritannien och
Tyskland så uppges dessa löpa enligt plan med ambitionen att processen ska
vara slutförd under innevarande räkenskapsår (i april 2019). Den beräknade
positiva resultateffekten på cirka 75 miljoner kronor per år ska slå igenom
med full effekt efter andra kvartalet 2019/2020 (i november 2019).

Varför dröjer den fulla effekten till november?

"Alla tyska butiker kommer att vara stängda vid utgången av april. Däremot
kommer den sista butiken i Storbritannien att stänga först i september och
vissa andra butiker under våren och sommaren", säger Lotta Lyrå utan att
precisera hur stor effekt av de 75 miljonerna som väntas innan november.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.