Du är här

2018-09-05

CLAS OHLSON: SAMARBETE AMAZON VIKTIG FÖRSÄLJNINGSKANAL EMV - VD

STOCKHOLM (Direkt) Clas Ohlsons samarbete med Amazon kommer att vara en viktig
försäljningskanal för bolagets egna varumärken (EMV). Och även om höstens
tester gäller Storbritannien så utesluts inte framtida samarbeten med Amazon
på andra marknader.

Det säger vd Lotta Lyrå till Nyhetsbyrån Direkt.

Hur stor del av sortimentet berörs?

"Nu testar vi för att se vad det ger, men också för att lära oss själva vad
det innebär att arbeta med Amazon. Så hur stor del av sortimentet som kommer
att finnas där vet vi inte i dagsläget", säger Lotta Lyrå och fortsätter:

"Det kommer att vara en viktig försäljningskanal för våra egna varumärken och
för att öka den andelen. Det tror jag definitivt kommer att vara en
inriktning. De övriga sortimentet kommer mer vara en inramning".

Andelen egna märkesvaror av den totala försäljningen låg föregående
verksamhetsår 2017/2018 på 35 procent. Här har Clas Ohlson sagt att andelen
ska öka "väsentligt", utan att precisera sig i tid. Egna märkesvaror har
traditionellt en högre lönsamhet jämfört med det övriga sortimentet.

Kan de bli aktuellt att samarbeta med Amazon på andra marknader?

"Det här testet gör vi för hela Clas Ohlson räkning, för att förstå
potentialen och lära oss av det. Så jag utesluter ingenting just nu, men i
dagsläget är detta ett test", säger Lotta Lyrå.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.