Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-12-07

CLAS OHLSON: VIKTIGASTE PUNKTERNA UR RAPPORTEN

STOCKHOLM (Direkt) Valutaeffekter från terminssäkringar och lagerfördröjning
bidrog till att marginalen blev lägre än förväntat för kvartalet, men
julhandeln har nu fått liv i försäljningen för Clas Ohlson.
Här följer en punktvis sammanfattning:
Vinst under förväntan.
Prylkedjan redovisade ett rörelseresultat på 127 miljoner kronor under det
andra kvartalet (augusti-oktober) i det brutna räkenskapsåret 2016/17.
Analytiker hade i snitt räknat med 134 miljoner, enligt SME Direkts
sammanställning. Även resultat före skatt var 127 miljoner mot förvändade 134
miljoner.
Valutaeffekter tyngde.
Clas Ohlsons bruttomarginal på 41,5 procent för kvartalet nådde inte riktigt
upp till förhandsförväntningarna som låg 1 procentenhet högre och inte heller
upp till fjolårets nivå på 43,9 procent.

"Den lägre bruttomarginalen beror på negativa effekter från valutasäkringar
(NOK), bestående av såväl terminssäkringar som valutaeffekter relaterade till
fördröjning i lager", skriver bolaget i delårsrapporten.

Effekten väntas hålla i sig för att sedan avta i det fjärde kvartalet i det
brutna räkenskapsåret.
Stark norsk krona bra.
"Valutasäkringarna ger, i jämförelse med föregående år då valutautvecklingen
var den omvända, en stor negativ effekt på vårt resultat. Jag vill dock
förtydliga att en starkare norsk krona i grunden är mycket positivt för Clas
Ohlson, då nästan 40 procent av vår försäljning sker i norska kronor",
skriver Clas Ohlsons avgående vd Klas Balkow.
Försäljningen känd.
I jämförbara butiker och rensat för valuta ökade försäljningen med 3 procent
jämfört med motsvarande period föregående år. Väntat var en uppgång på 2,7
procent. Försäljningen är känd sedan tidigare och uppgick till 1.957 miljoner
kronor.
Julhandeln i gång.
För november, den första månaden i det brutna räkenskapsårets tredje kvartal,
steg Clas Ohlsons totala försäljning med 12 procent, en ökning med 9 procent
i lokala valutor. Det var klart högre än konsensus på 4,5 procent, i lokala
valutor 1,4 procent. Vd Klas Balkow betecknar månadsutvecklingen som en
"riktigt bra start på julhandeln". Jämfört med samma månad föregående år har
sju butiker tillkommit netto och det den 30 november i år hade kedjan 212
butiker.
Minskade utanför Norden.
I Sverige steg försäljningen med 10 procent medan Norge visade en ökning på 19
procent och Finland en uppgång med 16 procent. I regionen Utanför Norden
minskade försäljningen med 29 procent till 28 miljoner kronor (39). I lokal
valuta var försäljningen i Norge upp med 10 procent, Finland upp 9 procent
och för Utanför Norden var minskningen 20 procent.
---------------------------------------
David Hässler +46 8 5191 7916

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.