Du är här

2013-03-12

Clas Ohlson: Vill se pos utveckling innan yttl expansion UK -VD

(SIX) Clas Ohlson redovisade en delårsrapport där resultaten
var sämre än väntat rakt igenom, jämfört med väntevärden
sammanställda av SIX Market Estimates. Fokus låg på
bruttomarginalen som var sämre än väntat, men också mot
utsikterna på den brittiska marknaden där bolaget haft problem
sedan man klev in i landet år 2008.

För SIX News berättar vd Klas Balkow att man vill se en
positiv utveckling innan man expanderar ytterligare i
Storbritannien. De förbättringar bolaget gjort är framförallt en
ökad marknadsföring men Balkow pekar också på viss
sortimentsanpassning på den brittiska marknaden.

Varumärkeskännedomen har ökat till 23 procent, från tidigare
15 procent och vd:n tycker sig se vissa tecken på förbättringar
i Storbritannien.

Ett annat fokusämne var försäljningen i e-handeln som ökade
med 40 procent jämfört samma period förra året till 101 miljoner
kronor.

Clas Ohlson har inte kommunicerat några specifika mål men
Balkow menar att en försäljningsandel i linje med detaljhandeln
i övrigt är en rimligt målsättning på sikt. 2012 utgjorde
e-handeln 6 procent av den totala detaljhandelsmarknaden.

"Det viktiga för oss i det här skedet är att vi har byggt en
ny plattform där vi når ut till samtliga marknader, så det här
är ju någonting som stöder hela affären", säger han.

För det kommande versamhetsåret 2013/2014 förväntar sig
bolaget att öppna 12-17 butiker, exklusive Storbritannien.

Gällande både Storbritannien och den framtida expansionen in
i ett tysktalande land hänvisar Balkow till information som
kommer längre fram i tiden.

Arvid Raa, +46 31 350 64 78
arvid.raa@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.