Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-01-16

Cloetta AB: Ledningsförändringar i Cloetta

Katarina Tell har utsetts till VD för Cloetta Sverige och Michiel
Havermans till Senior Vice President Cloetta International.

Katarina Tell efterträder Lars Påhlson som förra året meddelade att
han hade för avsikt att gå i pension under 2018. Katarina Tell kommer
att rapportera till VD Henri de Sauvage-Nolting, och kommer att ingå
i koncernledningen. Hon kommer att tillträda tjänsten senast den 1
augusti 2018.

Katarina Tell är för närvarande VD för Findus Sverige. Hon har
tidigare arbetat både för Kraft Heinz och Findus, bland annat som VD
Kraft Heinz Norden och Östeuropa, Säljchef vid Kraft Heinz Sverige
och som Utvecklingschef vid Findus. Katarina Tell är född 1970 och
innehar en Kandidatexamen i Marknadsföring från Lunds universitet och
en Magisterexamen i Kostvetenskap från Umeå universitet.

"Katarina Tell har en gedigen och väl dokumenterad erfarenhet från
branschen med snabbrörliga konsumentvaror. Hon är en erfaren ledare
och känner den svenska detaljhandeln mycket väl. Cloetta Sverige är
bolagets största marknad och efter förvärvet av Candyking
(Karamellkungen) har betydelsen ökat ytterligare", säger Henri de
Sauvage-Nolting, VD för Cloetta.

Michiel Havermans kommer att ansvara för Cloettas exportmarknader,
inklusive Storbritannien. Michiel Havermans kommer att rapportera
till Henri de Sauvage-Nolting, VD, och kommer att ingå i
koncernledningen. Han tillträder tjänsten den 1 mars 2018.

Michiel Havermans har arbetat vid Perfetti van Melle i flera olika
roller i mer än 15 år, bland annat som Exportdirektör, VD
Storbritannien samt VD Vietnam och Filippinerna. Han kommer senast
från United Dutch Breweries (UDB) i en roll som Regional Sälj och
Marknadsdirektör med ansvar för Europa, Mellanöstern och Amerika.
Michiel Havermans är född 1973 och innehar en Magisterexamen i
Ekonomi från Erasmus University i Rotterdam.

"Michiel Havermans har en gedigen och väl dokumenterad erfarenhet från
att leda och utveckla internationell exportverksamhet inom
konfektyrbranschen, inklusive att leda verksamhet i Storbritannien.
Att skapa tillväxt för den internationella marknaden med ett särskild
fokus på The Jelly Bean Factory är en viktig del i Cloettas
tillväxtstrategi", säger VD Henri de Sauvage-Nolting.

Mediakontakt
Jacob Broberg, SVP Corporate Communications & Investor Relations,
070-190 00 33.

Om Cloetta
Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag i Norden
och Holland. Cloettas produkter säljs i fler än 50 länder världen
över med Sverige, Finland, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och
Storbritannien som huvudmarknader. Cloetta har några av de starkaste
varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta,
Karamellkungen, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife och Red Band.
Cloetta har 8 fabriker i 5 länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq
Stockholm. Mer information finns tillgänglig på www.cloetta.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/cloetta-ab/r/ledningsforandringar-i-cloetta,c2...
http://mb.cision.com/Main/1169/2431912/777992.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.