Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-03-06

CLOETTA: BARA MARGINELL EFFEKT AV RUSNING KAKAOPRIS - IR

STOCKHOLM (Direkt) Cloettas råvarukostnader utgörs numera till bara 10 procent
av kakao, bolaget köper kakao 6-9 månader i förväg, och kunderna brukar vara
med på noterna när priserna behöver höjas.

Det säger Cloettas ir-chef Jacob Broberg till Nyhetsbyrån Direkt apropå
vinterns kraftiga uppgångar i världsmarknadspriset på kakao; 25 procent och
de högsta priserna sedan november 2016. Rörelsen har varit särskilt påtaglig
under andra halvan av februari, samtidigt som Cloettaaktien har pressats (se
diagram nedan).

"Upp- och nedgångar i priset kan påverka på marginalen, men man ska komma ihåg
att kakao bara utgör 10 procent av våra råvarukostnader, att jämföra med
sockers 15 procent och förpackningsmaterialets 20 procent", säger han.

Siffrorna återspeglar vad Cloetta på sin hemsidauppgerom förhållandena under
2016.

Jacob Broberg fortsätter:

"Normalt förköper vi 6-9 månader och ibland längre än så, så vi har normalt
god synlighet framåt och dessutom tillgång till råmaterialet." Kakaon köps,
säger han, från internationella grosshandelshus och inte via mäklare. I
aktie- och obligationsprospekts listor över råvaruleverantörer syns tyska
Nordzucker och Cargill i toppen.

Vad gäller prishöjningar och distributörernas följsamhet säger han att "de ser
ju samma prisgrafer som vi" och inser därför när priserna måste höjas,
eftersom Cloetta sänker sina priser när världsmarknadspriset går ned.

I Cloettaskänslighetsanalysnämns att en prisuppgång för råvaror på 10 procent
skulle påverka resultatet före skatt 2016, som underliggande blev drygt 600
miljoner kronor, med minus 150 miljoner.

Det låter, givet det du säger nu, ganska mycket.

"Jo, men de 10 procenten avser prisuppgångar på samtliga råvaror, inte bara
kakao, och räkneexemplet bygger på att vi inte höjer priser alls ut mot
kunderna, vilket vi ju gör."

År 2010 nämnde Cloetta i sin rapport för det andra kvartalet att stigande
kakaopriser hade tyngt lönsamheten.

Då, påpekar Jacob Broberg på tisdagen när han konfronteras med denna historik,
stod choklad dock för mer än 80 procent av verksamheten mot bara 17 procent i
dag tack vare samgåendet med Malaco-Leaf 2012 samt köpet av Candyking i fjol.
Detta har gjort verksamheten avsevärt mer lösgodisexponerad, förklarar han.
Och vad gäller sockerpriset sjönk det under 2017, men kronan försvagades och
åt upp sockereffekten.

"Man ska aldrig titta kortsiktigt på råvarugrafer när man studerar Cloetta,
utan de långa trenderna på 6-18 månader, och vår förmåga att ta ut
prisökningar eller -sänkningar", sammanfattar Jacob Broberg.

Diagram: Cloetta B visavi kakaopriset (rebaserat).

Källa: Infront

---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.