Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-07-16

CLOETTA: FÖRSÄLJNINGSÅTERHÄMTNING MED VISS OSÄKERHET

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konfektyrbolaget Cloetta ser en försäljningsåterhämtning och förbättrad lönsamhet under det andra kvartalet, efter covid-pandemin, men det kvarstår en viss osäkerhet kring utvecklingen av insatskostnader.

Det framgår av Cloettas halvårsrapport.

"Vi är glada över att se den fortsatta ökningen av konsumenter i våra försäljningskanaler. Samtidigt ser vi en ökad osäkerhet på grund av den senaste tidens negativa utveckling av insatskostnader, som råvaru- och fraktkostnader", uppger vd Henri de Sauvage-Nolting.

Han konstaterar att bolaget kommer följa sin befintliga strategi samtidigt som det vidtar nödvändiga åtgärder för att framgångsrikt kunna navigera på marknaden. Detta gör att bolaget är väl positionerat för att nå långsiktiga mål, enligt Cloetta-chefen.

Efter pandemins negativa inverkan på konsumentbeteende och bolagets försäljningskanaler har fokus lagts på marknadsföring och innovation.

"[Fokuset] har dock gjort det möjligt för oss att leverera stark tillväxt för förpackade märkesvaror under kvartalet, vilket ökade försäljningen till 2019 års nivå", uppger han.

Vidare ökade bolaget sina marknadsföringsinvesteringar med 30 miljoner kronor jämfört med föregående år för att stödja försäljningsåterhämtningen.

Efterfrågan på choklad och godispåsar var hög medan försäljningen av pastiller och tuggummi förblev lägre jämfört med 2019. Lösviktsförsäljningen ökade med 80 procent, men är fortfarande lägre jämfört med före pandemin, framgår det.




Författare Direkt-SE